Les Arts proposa un viatge per huit segles de música en la temporada 2021-2022 - Les Arts

Les Arts proposa un viatge per huit segles de música en la temporada 2021-2022

  • L’estatunidenc James Gaffigan assumeix la direcció musical de Les Arts per a les pròximes quatre temporades
  • Carlos Álvarez, Marianne Crebassa, Joyce DiDonato, Matthias Goerne, Alex Esposito, David Hansen, Peter Mattei, Leo Nucci, Anna Pirozzi, Lissette Oropesa, Marina Rebeka i Pretty Yende, principals veus.

València (29.06.21). La secretària autonòmica de Cultura i Esport, Raquel Tamarit, el director artístic de Les Arts, Jesús Iglesias Noriega, i el president del Patronat de Les Arts, Pablo Font de Mora, han presentat la programació de la temporada 2021-2022, un viatge per la història de la música des de l’Edat mitjana fins al segle XXI a través de les diferents línies de programació que integren.

Segons Raquel Tamarit: “Jesús Iglesias Noriega i tot l’equip han consolidat un projecte que està fent de Les Arts un centre cultural en el qual la ciutadania s’identifica, tant per l’excel·lent temporada operística que es presenta com per totes les activitats paral·leles. Un referent que ja va molts més enllà de l’edifici que ens acull, perquè Les Arts camina al llarg del nostre territori amb programació en multitud de poblacions per a acostar-se, amb les seues propostes musicals, a les nostres comarques”, i ha afegit: “A més, el magnífic equip de Les Arts s’engrandeix amb la nova temporada i esperem amb els braços oberts James Gaffigan. Des de Cultura de la Generalitat tenen tot el nostre suport tant de treball braç a braç com de fons econòmics, ja que cada any fem tot el possible per a incrementar la nostra inversió en el teatre musical dels valencians i les valencianes. Enguany, amb 19,3 milions d’euros, quasi un 50 % més de pressupost que fa sis anys”.

Per la seua part, Pablo Font de Mora, ha assenyalat que “la nova temporada consolida el model artístic que LesArts va posar en marxa amb la designació d’Iglesias Noriega: una programació de qualitat internacional, que no oblida les excel·lències del territori, on té cabuda un ampli ventall de gèneres, estils i intèrprets perquè cada ciutadà trobe el seu lloc en el teatre”.

Jesús Iglesias Noriega ha anunciat que “la temporada 2021-2022 marca també l’inici d’un nou període per a l’Orquestra de la Comunitat Valenciana que, amb la designació de James Gaffigan com a nou director musical de Les Arts per als pròxims quatre anys, inicia un període d’estabilitat i creixement”.

James Gaffigan serà l’encarregat d’inaugurar i concloure la temporada amb dues cites de referència: la revolucionària escenificació del ‘Rèquiem’ de Mozart de Romeo Castellucci; i l’avantguardista i encara inèdita ‘Wozzeck’, d’Alban Berg; a més d’un concert, en el qual dirigeix obres de Rodrigo, Ravel i Dvořák.

“Artísticament”, segons ha apuntat Iglesias Noriega, “els eixos de la programació es mantenen: la presència de Mozart (‘Rèquiem’) i de Verdi amb ‘Macbeth’; la recuperació del repertori centreeuropeu, amb ‘Wozzeck’; la restitució del patrimoni espanyol, amb Manuel García; la inclusió d’obres mestres inèdites amb ‘Les contes d’Hoffmann’, d’Offenbach; així com diversitat d’estils, des del Barroc d’‘Ariodante’ i ‘Partenope’ de Händel, passant pel verisme de Puccini o l’òpera contemporània amb ‘Trouble in Tahiti’, de Bernstein”.

La cerca de noves estètiques es materialitza amb l’estrena de la coproducció del ‘Rèquiem’ en la qual Castellucci transforma la inacabada missa de difunts en un cant a la vida; l’adaptació de Richard Jones de la intriga cavalleresca d’‘Ariodante’ a una illa de pescadors en l’Escòcia del segle XX; el poderós exercici teatral de Johannes Erath en ‘Les contes d’Hoffmann’; la sòbria posada en escena de Benedict Andrews de ‘Macbeth’; o la producció d’Andreas Kriegenburg de ‘Wozzeck’, muntatge de referència de l’obra.

En la posada en escena, dues dones rubriquen les dues úniques noves produccions de la temporada: Bàrbara Lluch, amb una creixent presència en el panorama nacional, dirigeix ‘Un avvertimento ai gelosi’, de Manuel García; mentre que Sol Picó presenta un nou espectacle de dansa, ‘Titanas’, en la qual la convergeixen el seu reconegut talent juntament amb el llenguatge propi d’altres tres coreògrafes.

La direcció musical de cada una de les propostes es confia a especialistes en cada un dels títols: William Christie i Andrea Marcon en el repertori barroc; Marc Minkowski per a dirigir amb l’OCV l’edició crítica de ‘Les contes d’Hoffmann’; Michele Mariotti com a prestigiós verdià; l’emergent Antonino Fogliani per a Puccini; o Jordi Bernàcer per a ‘Doña Francisquita’.

De la mateixa manera, en l’apartat simfònic els directors de major prestigi treballen amb l’OCV: Juanjo Mena amb un monogràfic de Kaija Saariaho, figura clau de la música contemporània; Gustavo Gimeno en el seu ascens en l’univers mahlerià; l’emergent Riccardo Minasi en un suggeridor programa que conjumina la fascinació vienesa per l’imaginari italià; Josep Pons per a Falla i Ravel; o el cotitzat Mark Elder que debuta en Les Arts amb Strauss i Stravinski.

En l’apartat de veus, el director artístic ha subratllat tres cites de referència. Marina Rebeka, que va captivar en 2018 amb la seua Traviata, farà la seua primera incursió en el rol de Cio-Cio-San en ‘Madama Butterfly’. Mentre que una altra de les grans estrelles del moment, Pretty Yende, debutarà amb un dels grans reptes de la seua carrera: encarnar per primera vegada a les quatre muses de ‘Les contes d’Hoffmann’. A més del retorn de Carlos Álvaro a Les Arts per a protagonitzar ‘Macbeth’.

Així mateix, Iglesias Noriega ha fet referència a la important nòmina d’intèrprets encara inèdits com Piero Pretti (‘Madama Butterfly’), John Osborn i Alex Esposito (‘Les contes d’Hoffmann’), David Hansen, Christophe Dumaux, Jane Archibald i Sandrine Piau (‘Ariodante’) i Peter Mattei (‘Wozzeck’).

Tornen també artistes consagrats com Anna Pirozzi i Marco Mimica, en ‘Macbeth’; o prestigioses veus del repertori alemany com Eva-Maria Westbroek i Christopher Ventris en ‘Wozzeck’ juntament amb Ruth Iniesta i Ismael Jordi en ‘Doña Francisquita’.

Després de les seues exquisides actuacions aquesta temporada, Joyce DiDonato i Marianne Crebassa protagonitzen dues de les sessions de ‘Les Arts és Lied’, en el qual la platea de Les Arts podrà escoltar per primera vegada artistes de la talla de Matthias Goerne, Benjamin Bernheim, Lissette Oropesa i Jakub Józef Orliǹski. Mentre que ‘Les Arts és grans veus’, ofereix el retrobament de dos cantants molt benvolguts pel nostre públic, Leo Nucci i Erwin Schrott, amb un programa dedicat a Giuseppe Verdi.

Per part seua, ‘Les Arts és dansa’ continua amb la seua aposta per mostrar els diferents vessants d’aquesta disciplina. A més de la nova producció ‘Titanas’ amb l’alcoiana Sol Picó, la dansa espanyola arribarà de la mà del Ballet Nacional d’Espanya, que presentarà ‘Invocació’, que inclou alguna de les seues creacions més recents. Clausurarà el cicle una de les grans obres del repertori, ‘La Bayadère’, amb la qual es presenta el Ballet de l’Òpera de Perm, una de les companyies amb més tradició a Rússia.

A més, en col·laboració amb el CNDM s’instaura un nou apartat per a atendre un deute històric de la programació amb la música barroca i antiga i la seua important tradició nacional. Les principals formacions integren ‘Les Arts és Barroc i música antiga’, en el qual debuta en Less Arts Carles Magraner i la seua Capella de Ministrers juntament amb la també valenciana Harmonia del Parnàs de Marian Rosa Montagut.

Finalment, Jesús Iglesias Noriega ha recordat que es mantenen i creixen en diversitat les restants línies de la programació, amb noves cites en ‘Les Arts és Flamenc’ i ‘Les Arts és altres músiques’, a més del cicle ‘Les Arts és per a tots’ i els apartats d’educació i formació.