Falstaff, ópera de Giuseppe Verdi | Les Arts València

Les Arts s’endinsa en el Verdi buf amb ‘Falstaff’ en una producció de Mario Martone amb direcció musical de James Gaffigan

  • Ambrogio Maestri, Falstaff de referència, encapçala l’elenc, que compta amb Ainhoa Arteta, Violeta Urmana i Mattia Olivieri en els principals papers
  • El públic jove, fins a 28 anys inclosos, podrà gaudir per tan sols 10 euros de la preestrena d’aquesta òpera dimarts que ve, 19 de gener

València (15.01.21). El Palau de les Arts s’endinsa en el Verdi buf amb la seua última òpera, ‘Falstaff’, que s’estrena dijous que ve, 21 de gener, en una producció de Mario Martone amb direcció musical de James Gaffigan.

Les Arts ha presentat hui en conferència de premsa la seua primera incursió operística en 2021 amb la presència de Jesús Iglesias Noriega, director artístic; James Gaffigan, director musical; el director de la reposició, Raffaele di Florio; i els cantants Ambrogio Maestri i Ainhoa Arteta.

“L’obra de Verdi és un dels eixos en què es fonamenta el projecte artístic que presentàrem fa dos anys, en el qual no podia faltar un títol com aquest, imprescindible en el repertori dels grans teatres”, ha explicat Iglesias Noriega.

Iglesias ha apuntat que “amb ‘Falstaff,’ el compositor de Busseto culmina el seu testament musical, que ja va projectar amb ‘Otello’: una exquisida partitura, de sofisticada orquestració i de la màxima exigència musical i dramàtica per als cantants, amb un llibret magistral d’Arrigo Boito, en el qual humor i poesia flueixen en unió perfecta amb la música”.

Per tot això, ‘Falstaff’, segons el director artístic, és un exercici de dificultat per a qualsevol teatre, que requereix uns sòlids cossos estables, com el Cor de la Generalitat i l’Orquestra de la Comunitat Valenciana, així com d’un repartiment i d’un director musical de primer nivell.

Després del seu debut a l’Auditori amb ‘Un réquiem alemán’ la passada temporada, el novaiorqués James Gaffigan dirigeix la seua primera òpera a les Arts. Considerat com un dels directors d’orquestra nord-americana més rellevants del panorama musical, és un nom habitual de les temporades operístiques del Metropolitan de Nova York, de l’Òpera de París o de la Staatsoper de Munic, entre altres.

Les Arts presenta la comèdia crepuscular de Verdi en una producció de la Staatsoper de Berlín amb direcció escènica de Mario Martone, amb escenografia de Margherita Palli, vestuari d’Ursula Patzak, il·luminació de Pasquale Mari i coreografia de Raffaella Giordano i Anna Redi.

Martone, director, guionista i productor italià conrea tant el teatre com l’òpera juntament amb una rellevant carrera cinematogràfica. Vinculat en els anys 90 a la nova onada del cine napolità, juntament amb figures com Antonio Capuano, Pappi Corsicato, Toni Servillo i Paolo Sorrentino, destaca en els seus treballs per un discurs molt personal sobre el seu país natal.

La proposta de Martone trasllada l’acció a l’actualitat, en una gran metròpoli, amb els seus grafitis, clubs de dubtosa reputació i personatges anacrònics. Sir John Falstaff es converteix en un esperit rebel, fidel a la seua jaqueta de cuiro i a les seues patilles, que envelleix passant el seu temps en una espècie de centre comunitari junt amb turbulents personatges.

Un repartiment coral

Ambrogio Maestri torna a les Arts sis anys després del seu debut en ‘Nabucco’ per a posar-se una vegada més en la pell de Sir John Falstaff. Baríton de presència habitual als grans teatres d’Europa, Àsia i els Estats Units, es va erigir com el gran intèrpret del paper protagonista després d’encarnar-lo amb èxit a La Scala, el Festival de Salzburg, el Metropolitan i l’Òpera de París, així com a  Zuric, Munic i Tòquio.

Després del seu recital celebrat de ‘Lied’ el passat mes de novembre, Ainhoa Arteta canta la seua primera òpera a les Arts. La soprano guipuscoana, una de les veus espanyoles amb més projecció internacional, interpreta el paper d’Alice Ford, amb el qual ha collit grans èxits en teatres com l’Òpera de San Francisco o el Covent Garden de Londres.

Violeta Urmana, una de les grans dames de l’escena lírica, a més d’una de les dives predilectes del públic de les Arts, debuta amb aquest rol en aquesta producció. Urmana, que ha encarnat anteriorment a València papers com Kundry (‘Parsifal’), Iphigénie (‘Iphigénie en Tauride’), Medea o Eboli (‘Don Carlo’) presenta una nova incursió en el repertori de ‘mezzosoprano’ per a encarnar Mrs. Quickly.

Mattia Olivieri, un dels alumnes més brillants que s’ha format al Centre de Perfeccionament del Palau de les Arts, dona vida a Mr. Ford. El baríton italià ha destacat a les Arts pels seus treballs en títols com ‘La bohème’, ‘L’elisir d’amore’, ‘Così fan tutte’ i el duo de ‘La Africana’. En l’actualitat, és un dels artistes imprescindibles en els repartiments de La Scala de Milà.

Contrastats intèrprets completen l’elenc de la producció, amb Sara Blanch (Nanetta), Ana Ibarra (Mrs. Meg Page), Juan Francisco Gatell (Fenton), Jorge Rodríguez-Norton (Dr. Cajus), Antonio Di Matteo (Pistola) i el cantant del Centre de Perfeccionament, Joel Williams (Bardolfo).

Les Arts representarà ‘Falstaff’ els dies 21, 24, 27, 29 i 31 de gener a la Sala Principal. A fi de complir amb les mesures decretades, totes les funcions començaran a les 18.00 hores.

Preestrena fins a 28

D’altra banda, dimarts que ve, la Sala Principal de les Arts acollirà la primera ‘Preestrena fins a 28’ de l’any, després de l’èxit de ‘La Cenerentola’, de Rossini, per a la qual es van esgotar totes les localitats el passat mes de desembre.

Jesús Iglesias Noriega ha valorat “de manera molt positiva” l’acceptació d’aquesta activitat que permet els joves, de fins a 28 anys inclosos, gaudir d’una funció d’òpera per tan sols 10 euros.

“Les entrades per a ‘Falstaff’ també estan pràcticament venudes -ha apuntat-, fet que suposa una notícia immillorable, no solament per l’arribada de nous públics a les Arts sinó també pel creixent interés dels més joves per l’òpera”.