La Cenerentola | Del 10 al 23 diciembre 2020 | Les Arts És Òpera

Les Arts reuneix Carlo Rizzi i Laurent Pelly per a la seua nova producció de ‘La Cenerentola’ de Rossini

  • Carlo Rizzi dirigeix la seua primera òpera a les Arts amb Anna Goryachova, Lawrence Brownlee, Carlos Chausson, Riccardo Fassi i Carles Pachón com a protagonistes
  • Laurent Pelly exhibeix el seu eficaç i estètic sentit de la comèdia en aquest muntatge coproduït amb la Dutch National Opera i el Grand Théâtre de Genève

València (03.12.20). El Palau de les Arts reuneix Carlo Rizzi, en la direcció musical, i Laurent Pelly, en la direcció escènica, para ‘La Cenerentola’, de Rossini, que s’estrenarà aquest pròxim 10 de desembre a la Sala Principal.

Les Arts recupera el repertori còmic de Rossini en la seua programació amb aquest nou muntatge, coproduït amb la Dutch National Opera i el Grand Théâtre de Genève, en el qual se citen alguns dels experts més destacats en l’obra del compositor de Pesaro, segons ha explicat Jesús Iglesias Noriega hui en la seua presentació.

En el pòdium torna a les Arts Carlo Rizzi, un dels directors d’òpera més destacats dels últims anys. Invitat pels principals teatres i festivals, Rizzi va debutar amb el Cor de la Generalitat i l’Orquestra de la Comunitat Valenciana (OCV) en 2013 amb el ‘Rèquiem’ de Verdi.

Carlo Rizzi ha recordat, en aquest sentit, la ductilitat i la capacitat de l’OCV per a abordar aquesta obra de Rossini, que és considerada com el seu títol més apreciat, i representat, després d’‘Il barbiere di Siviglia’. El mestre milanés, així mateix, ha subratllat la necessitat d’un gran repartiment en una òpera en què cobren especial protagonisme els números conjunts.

Emergents i consolidats intèrprets rossinians conformen el repartiment que interpretarà ‘La Cenerentola’ del 10 al 23 de desembre a les Arts, segons ha apuntat Iglesias Noriega.

L’ascendent mezzosoprano Anna Goryachova (Angelina) encapçala l’elenc de la producció en el seu debut a València. Lawrence Brownlee, convertit en un dels principals tenors del ‘bel canto’, interpreta el rol de Don Ramiro.

Per al paper de Don Magnifico cantarà, per primera vegada a la Sala Principal, el veterà baix-baríton saragossà Carlos Chausson, considerat com un dels grans especialistes en Rossini del panorama internacional. Al seu costat, dos emergents intèrprets, el baríton català Carles Pachón (Dandini) i el baix italià Riccardo Fassi (Alidoro) tanquen el repartiment, en el qual també participen les intèrprets del Centre de Perfeccionament Larisa Stefan (Clorinda) i Evgeniya Khomutova (Tisbe).

El cotitzat director d’òpera i teatre francés, Laurent Pelly, fa el seu primer treball per a les Arts amb aquest títol, que, segons ha matisat Iglesias Noriega, s’emmarca en l’aposta per introduir noves estètiques en la programació de la mà dels principals noms de l’escena actual.

Pelly, reconegut per l’acurada dramatúrgia dels seus treballs, és també el dissenyador del vestuari d’aquesta producció, amb escenografia de Chantal Thomas, que compta amb Jean-Jacques Delmotte com a dissenyador de vestuari associat i amb Duane Schuler en el disseny de la il·luminació.

Segons explica ell mateix, en la seua ‘Cenerentola’ proposa una narració des d’un punt de vista oníric, en què tot és producte de la ment de la protagonista. “A poc a poc el somni d’Angelina es converteix en realitat i arriba al final de l’espectacle, en el qual tornem al punt de partida”.

En les representacions del muntatge a Amsterdam i Ginebra, públic i crítica han elogiat tant el dinamisme com el fi sentit de l’humor de la posada en escena de Pelly, sense oblidar l’elegància del plantejament estètic, amb un predominant rosa fosforescent per a encarnar la màgia del somni de ‘La Cenerentola’.

Activitats paral·leles

Amb el propòsit d’oferir nous espais de trobada per a la música i la resta de disciplines artístiques, aquest divendres 4 de desembre, a les 19.00 h a l’Aula Magistral, ‘Berklee a les Arts’ presenta ‘Mediterráneas’, una proposta gratuïta i oberta al públic general, amb reserva prèvia. En aquesta ocasió, els estudiants de Berklee ens inviten a reflexionar sobre distints temes inspirats en ‘La Cenerentola’.

D’altra banda, dilluns que ve, la Sala Principal de les Arts acollirà la primera ‘Preestrena fins a 28’ de la temporada, una activitat per a la qual, per primera vegada, s’han esgotat les localitats de venda anticipada. Una dada que, com ha destacat Jesús Iglesias Noriega, posa de manifest tant l’interés del públic jove per la lírica com la imatge de les Arts “com un espai per a tots els públics”.

Entre les activitats al voltant de ‘La Cenerentola’, el dimecres, 9 de desembre, l’Aula Magistral acollirà un col·loqui gratuït del cicle ‘Perspectives’, realitzat en col·laboració amb Amics de l’Òpera i de les Arts de la Comunitat Valenciana, en el qual Carlo Rizzi, Carlos Chausson i Carles Pachón parlaran sobre aquesta producció.

‘La Cenerentola’

Gioachino Rossini va necessitar tan sols tres setmanes per a escriure la música de ‘La Cenerentola’. La peça va nàixer com un encàrrec al jove compositor per part del Teatre Valle de Roma després de l’èxit d’‘Il barbiere di Siviglia’. Jacopo Ferretti és l’autor del text, basat en el conte de fades ‘La Ventafocs’, de Charles Perrault i en els llibrets de Charles-Guillaume Étienne i Francesco Fiorini.

Va ser el mateix Rossini qui va dirigir l’estrena de l’obra el 25 de gener de 1817. A pesar de la freda acollida de les primeres funcions, l’obra va aconseguir ràpidament gran popularitat tant a Itàlia com fora del país.

En aquesta variació de la història tradicional de Perrault, la malvada madrastra se substitueix per un padrastre, Don Magnífico, i en compte de la Fada protectora apareix Alidoro, filòsof i tutor del príncep. És un braçalet i no la popular sabata de vidre el que revela l’autèntica identitat d’Angelina, Ventafocs.