FIN DE PARTIE | 29 octubre al 4 de novembre | LES ARTS

Les Arts prepara l’estrena a Espanya de l’òpera ‘Fin de partie’, de Kurtág

  • Basada en l’obra teatral de Samuel Beckett, l’òpera del compositor hongarés va rebre l’Opera Award a la millor estrena mundial en 2019
  • Markus Stenz en l’orquestra i Pierre Audi en l’escena dirigeixen el mateix elenc que va protagonitzar l’estrena absoluta a La Scala de Milà

València (21.10.20). El Palau de les Arts es troba immers en els preparatius de l’estrena a Espanya de ‘Fin de partie’, de György Kurtág, l’adaptació operística de la peça teatral de Samuel Beckett que va rebre en 2019 l’Opera Award a la millor estrena mundial.

El pròxim 29 d’octubre, València es convertirà en la tercera ciutat del món, després de Milà i Amsterdam, on es podrà veure l’única òpera de György Kurtág (1926), considerat com un dels compositors fonamentals en la història de la música del segle XX.

Després de les seues funcions a les Arts, ‘Fin de partie’ té prevista la seua primera representació fora d’Europa al Lincoln Center de Nova York. Així mateix, l’Òpera de París ha anunciat que estrenarà l’obra de Kurtág en 2022 amb el mateix elenc que interpretarà l’òpera a València.

‘Fin de partie’ és, a més, la segona de les propostes que conformen la temàtica de les Arts al voltant de la capacitat de resiliència de l’ésser humà. Després de la programació de la simfonia ‘Leningrad’, de Xostakóvitx, dedicada a la resistència de la metròpoli soviètica davant del setge nazi, ‘Fin de partie’ s’endinsa en la reclusió física i psicològica dels personatges que habiten en el món distòpic de Beckett.

Per a fer-ho, la producció que planteja Pierre Audi, respecta el confinament social i psicològic que pateixen els quatre protagonistes imaginats per Samuel Beckett en la peça teatral i es deixa guiar per la força expressiva de la música de Kurtág.

El respectat director d’escena libanés confereix als personatges un halo d’esperança, de supervivència, i entrebarreja espais interiors i exteriors amb el moviment escènic i la lectura musical que fa l’alemany Markus Stenz de la partitura de Kurtág.

Les Arts reuneix el mateix repartiment que va protagonitzar l’estrena de l’obra a La Scala de Milà el 15 de novembre de 2018: el baix noruec Frode Olsen (Hamm), el baríton britànic Leigh Melrose (Clov), la contralt britànica Hilary Summers (Nell) i el tenor italià Leonardo Cortellazzi (Nagg).

‘Fin de partie’ és un muntatge de La Scala de Milà realitzat en coproducció amb la Dutch National Opera. La posada en escena que signa Pierre Audi compta amb escenografia i vestuari de Christof Hetzer, il·luminació d’Urs Schönebaum i dramatúrgia de Klaus Bertisch.

Els preus per a les entrades per a ‘Fin de partie’ oscil·len entre 21 i 75 euros. Per a més informació, els interessats poden consultar la web del teatre ‘www.lesarts.com’.

Programació paral·lela

Amb motiu de l’estrena a Espanya de ‘Fin de partie’, les Arts ha dissenyat una programació paral·lela dedicada a la figura del compositor hongarés. Ramon Gener desvelarà les claus de l’única òpera de Kurtág dilluns que ve, 26 d’octubre, a l’Auditori, mentre que el col·loqui que ofereix ‘Perspectives’ el dimecres 28 permetrà al públic conéixer millor els artífexs de la producció: Markus Stenz i Pierre Audi.

El Festival Ensems, així mateix, inclou dues actuacions monogràfiques de Kurtág. El Cuarteto Nel Cuore interpretarà aquest dijous, a les 20.00 hores, a l’Aula Magistral les seues obres ‘Quartet de cordes núm. 1, op. 1’, ‘6 moments musicals, op. 44’, ‘12 microludis per a quartet de corda, op. 13’, a més de ‘Quartet de cordes núm. 1’, de György Ligeti.

Per la seua banda, el divendres 23, a les 20.00 hores, l’Aula Magistral rep la visita d’Ensemble d’Arts, que oferirà un repertori basat en una selecció de fragments de les obres de Kurtág ‘Kafka fragments’ i ‘Signs, Games and Messages’.