01/06/2019

  Les Arts amplia un 30 % la seua activitat al públic amb òpera, sarsuela, dansa, ‘lied’, concerts, flamenc i altres músiques a la Temporada 2019-2020

Les Arts ha presentat la seua catorzena programació artística de la mà del conseller d’Educació, Investigació, Cultura i Esport, Vicent Marzà; la presidenta del Patronat de les Arts, Susana Lloret; i el director artístic del teatre, Jesús Iglesias Noriega.

La nova temporada suposa l’augment en un 30 % de l’activitat de les Arts dirigida al públic amb una proposta variada que, a més d’òpera, sarsuela i música simfònica, inclou dansa, ‘lied’, flamenc i altres músiques.

El conseller Marzà ha destacat que “aquesta programació plasma el gran treball realitzat per les persones que m’acompanyen i que estan fent realitat les Arts que volem: un espai d’excel·lència operística, obert a la societat i amb una programació més àmplia per a atraure nous públics”, a la qual cosa ha afegit: “Les Arts és òpera, sens dubte, però també és per a tots, i la nova programació aprofundeix en les arts que acompanyen l’òpera i s’enriqueix molt amb noves expressions, amb més activitats educatives i amb propostes d’obertura del coliseu a la gent”.

Susana Lloret ha destacat l’ambiciosa proposta, que inclou 47 funcions d’òpera i sarsuela, 19 representacions de dansa, 6 recitals de ‘lied’, 8 concerts, 4 vetlades de flamenc i dues sessions dedicades a altres músiques, sense oblidar els 12 programes d’obertura al públic, noves col·laboracions institucionals, a més de l’activitat del Programa Didàctic i del Centre Plácido Domingo.

“L’òpera està en el cor d’aquest projecte, però la música —gràcies a la visió i la gestió de Jesús Iglesias—, flueix ara de moltes altres maneres per totes les sales d’aquest emblemàtic edifici, per a arribar a un públic més ampli, per a gaudir més d’aquest patrimoni que és de tots”, ha subratllat.

‘Les Arts és Òpera’

Jesús Iglesias Noriega ha recordat el seu propòsit de convertir les Arts en un “teatre musical, que comprenga la música lírica en totes les seues manifestacions, sense oblidar l’òpera com a activitat principal”, que tindrà la seua concreció en l’ampliació de repertori, gèneres, espectacles i nous cicles que seran el motor d’una programació de gran varietat i riquesa artística.

La temporada d’òpera inclou nou títols que abracen un horitzó temporal, que va des de 1735, any de l’estrena d’‘Ariodante’, de Händel, fins a 1947, en què va tindre lloc la primera funció de ‘Les mamelles de Tirésias’, de Poulenc.

El repertori es diversifica amb una incursió en el Barroc (‘Ariodante’), tres obres pertanyents a l’època clàssica (‘Le nozze di Figaro’ i ‘La finta giardiniera’, de Mozart, i ‘Il tutore burlato’, de Martín i Soler), un títol belcantista (‘Il viaggio a Reims’, de Rossini), una obra de Verdi (‘Nabucco’), una pertanyent al Romanticisme francés (‘Faust’, de Gounod) i dues òperes del segle XX (‘Elektra’, de Strauss, i ‘Les mamelles de Tirésias’).

L’obertura de les Arts a noves estètiques inclou el debut de directors que es distingeixen per la seua trajectòria i per la modernitat que imprimeixen als seus muntatges, com Robert Carsen (‘Elektra’), Richard Jones (‘Ariodante’) o Keith Warner (‘Faust’), a més de la tornada de Damiano Michieletto (‘Il viaggio a Reims’).

Per la seua banda, l’elecció dels directors musicals, segons ha indicat Iglesias Noriega, s’ha fet basant-se en la seua especialitat amb el repertori que abordaran: Andrea Marcon, el barroc; Christopher Moulds o William Christie, el clàssic; Marc Albrecht, la música de Strauss; Francesco Lanzilotta el repertori rossinià; i Michel Plasson, el repertori romàntic francés.

L’activitat operística s’inicia a finals de setembre amb cinc funcions de ‘Le nozze di Figaro’ a preus populars, en un celebrat muntatge d’Emilio Sagi, protagonitzat per les sopranos espanyoles María José Moreno i Sabina Puértolas, el baríton polonés Andrzej Filończyk, i el baix canadenc Robert Gleadow.

Al novembre, la Sala Principal ofereix, en versió semiescenificada, la primera òpera còmica que va compondre Mozart a penes complits els 18 anys: ‘La finta giardiniera’, i que suposa la presentació a les Arts de William Christie i Les Arts Florissants, formació de referència absoluta en la recuperació i interpretació de música barroca i clàssica amb instruments antics.

El Centre Plácido Domingo s’endinsa també en nous compositors i estils en aquesta temporada. Sota la responsabilitat musical de Roger Vignoles, els joves artistes exploren el repertori operístic francés amb ‘Les mamelles de Tirésias’, de Poulenc, en una transcripció per a dos pianos de Britten.

Debuta a les Arts un dels nous valors de la posada en escena, el nord-americà Ted Huffman, amb una brillant producció, de la qual s’han programat 6 funcions al novembre al Teatre Martín i Soler y una al eatre Principal de Castelló.

L’estreta relació de Plácido Domingo amb les Arts es manté amb una nova gesta de l’artista en la tessitura baritonal amb ‘Nabucco’, de Verdi, que s’estrena el 2 de desembre. Acompanyat d’Anna Pirozzi, soprano de referència per al paper d’Abigaille, torna a l’orquestra Jordi Bernàcer en la seua primera òpera com a titular a la Sala Principal.

El ‘regista’ Tadeusz Strassberger, autor de la coproducció de les Arts ‘I due Foscari’, ret tribut a l’opulència i el color del pèplum cinematogràfic en aquest muntatge del títol icònic de la nació italiana.

Amb ‘Elektra’, programada per al mes de gener, la catorzena temporada salda una de les grans demandes de crítica i públic: la tornada del gran repertori centreeuropeu amb què l’Orquestra de la Comunitat Valenciana ha obtingut els seus reconeixements més grans, tal com ha explicat Iglesias Noriega.

Al debut de dues figures consagrades com Marc Albrecht i Robert Carsen, s’uneix “un elenc de primeríssim nivell” encapçalant per Iréne Theorin, intèrpret de referència d’aquest paper, Doris Soffel i Sara Jakubiak.

El 29 de febrer s’estrena ‘Il viaggio a Reims’, un passeig pel repertori belcantista de la mà d’u dels seus màxims representants, Gioachino Rossini, sota la direcció de l’ascendent Francesco Lanzillota.

Sobre l’escenari, les Arts rep la posada en escena de referència d’aquesta obra, que Damiano Michieletto ha portat a capitals com Amsterdam, Copenhaguen  Roma, Moscou o Melbourne. Un repartiment integrat per algunes de les joves veus rossinianes més interessants de l’actualitat, aborda aquesta autèntica festa vocal i escènica.

Dotze anys després de l’estrena d’‘Orlando’ a la Sala Principal, el Barroc de Händel torna a l’abril amb ‘Ariodante’, un cant poètic a l’honor i la fidelitat, a càrrec de reputats especialistes en aquest estil musical.

Richard Jones, un dels grans innovadors de l’escena britànica, signa una adaptació interessant que trasllada la llegenda medieval a mitjan segle XX, que ha gaudit d’una recepció excel·lent a Europa i als Estats Units.

El director artístic també ha remarcat que les Arts, com a motor cultural, té una obligació amb el patrimoni musical valencià i, especialment, amb el més reeixit operista del territori: Vicent Martín i Soler.

Per això, ‘Il tutore burlato’ serà la nova producció lírica de la temporada; un encàrrec al valencià Jaume Policarpo, que comptarà amb destacats professionals de les Arts per a la seua execució, i el mestre d’Alcàsser Cristóbal Soler en la seua primera col·laboració amb els artistes del Centre Plácido Domingo.

La visita d’una de les grans llegendes de la direcció d’orquestra, Michel Plasson, amb un dels títols de referència de l’òpera gala, ‘Faust’, de Gounod, tanca la temporada. Plasson, expert inqüestionable en el repertori francés, es posa per primera vegada al capdavant dels cossos estables de les Arts.

‘Faust’ suposa, així mateix, el retrobament del públic valencià amb la soprano Ailyn Pérez i el baix-baríton Alex Esposito, a més de l’ocasió d’escoltar per primera vegada el cotitzat tenor John Osborn.

 ‘Les Arts és Sarsuela’

El director artístic ha avançat que la presència de la sarsuela, en gran format i amb primeres figures, serà una altra constant. A l’octubre, i dins dels títols amb preus populars, s’ofereix ‘La tabernera del puerto’, de Sorozábal.

Guillermo García-Calvo, habitual en l’Òpera de Viena, dirigeix els cossos estables del teatre i una nòmina de cantants, en la qual figuren dos valencians que encara no havien cantat a les Arts: Marina Monzó i Antonio Gandía.

Mario Gas, un dels grans creadors de l’escena nacional, es rodeja de professionals com Ezio Frigerio o l’oscaritzada Franca Squarciapino per a un muntatge espectacular i de gran fidelitat al text original.

 ‘Les Arts és Dansa’

La dansa es converteix en un capítol de la programació amb entitat pròpia. Inaugura el cicle al gener una nova producció de les Arts amb Ananda Dansa, ‘Âtman, el comiat’.

Després de més de 40 anys de carrera, la fundadora i coreògrafa de la companyia, Rosángeles Valls, s’acomiada dels escenaris amb aquest espectacle, acompanyat de la música del seu col·laborador habitual, Pep Llopis.

Per la seua banda, al febrer, la Companyia Nacional de Dansa portarà en gira la coreografia de ‘Carmen’ que va estrenar John Inger en 2015 i que comptarà amb l’acompanyament de l’OCV sota la direcció d’Óliver Díaz.

‘Una oda al temps’, de la María Pagés Compañía, tanca l’oferta de dansa. La balladora de flamenc, creadora i coreògrafa visita les Arts per primera vegada amb el seu concepte estètic del ball flamenc amb què ha traspassat fronteres.

 ‘Les Arts és Lied’

La Sala Principal és l’escenari d’una nova línia de programació, un cicle de ‘lied’, que suposa el debut al teatre d’òpera valencià d’algunes de les veus més aclamades del panorama internacional.

El tenor polonés Piotr Beczała, el contratenor francés Philippe Jaroussky, el baríton anglés Simon Keenlyside o la soprano guipuscoana Ainhoa Arteta,també per primera vegada a les Arts, junt amb Violeta Urmana, ben coneguda pel públic de les Arts, ofereixen sis vetlades selectes dedicades al gènere.

 ‘Les Arts és Grans Veus’

‘Les Arts és Grans Veus’ és una altra proposta inèdita, amb la qual es convida les figures més emblemàtiques a fer un repàs pels estils i repertoris que han forjat les seues carreres. La nord-americana Joyce DiDonato suggereix el 17 de maig un selecte programa barroc, estil que l’ha elevada a l’olimp de la lírica, acompanyada de l’orquestra Il Pomo d’Oro i l’ascendent director Maxim Emelyanychev.

 ‘Les Arts és Simfònic’

L’Orquestra de la Comunitat Valenciana treballarà durant la nova temporada amb alguns dels directors més prestigiosos del circuit, que debuten o tornen al coliseu valencià. James Gaffigan, Michele Mariotti, Gustavo Gimeno, Juanjo Mena, Ivor Bolton i Daniele Gatti proposaran, en les seues respectives cites, programes variats, quatre d’ells amb la participació del Cor, amb què evidenciar l’excel·lència dels cossos estables de les Arts.

‘Les Arts és Flamenc i Altres Músiques’

Durant la seua intervenció, Jesús Iglesias Noriega, ha recordat la diversitat musical com un dels pilars del projecte artístic per als pròxims anys, i el flamenc, com una de les senyes d’identitat més importants de la cultura espanyola, gaudirà d’un capítol propi.

Sota aquest epígraf, el centre d’arts articula quatre propostes amb les quals abordar el ‘cante jondo’: Diego el Cigala, una de les figures més representatives de les noves tendències; l’aire fresc de Rocío Márquez; el talent del ‘cantaor’ Duquende, i el flamenc fusió de Manuel Lombo.

A més, la programació atendrà manifestacions musicals poc ateses fins a la data en les anteriors temporades: el ‘jazz’ i el fado. Chick Corea presentarà al març ‘Chick Corea Trilogy’, un encontre amb el ‘jazz’ de sempre, a través de coneguts temes, mentre que l’estremidora Mariza, una de les grans fadistes de l’actualitat, interpretarà al juny una selecció d’obres d’un gènere inèdit fins a la data en l’oferta del teatre.

‘Les Arts és per a tots’

El compromís de les Arts com a teatre públic es materialitza en el programa ‘Les Arts és per a tots’, que reuneix activitats, espectacles, col·laboracions i iniciatives gratuïtes o amb preus simbòlics amb què revertir a la societat valenciana el seu suport al projecte. A més de dues activitats consolidades com la ‘Jornada de Portes Obertes’ o ‘Nit a les Arts’, l’apartat inclou noves aportacions per a diversificar públics i enriquir la vida del teatre:

La primera novetat serà el cicle ‘Matins a les Arts’: sis matinés musicals de diumenge a la Sala Principal, amb un preu simbòlic de cinc euros, en les quals els actius artístics del teatre: l’Orquestra de la Comunitat Valenciana, el Cor de la Generalitat i els cantants del Centre Plácido Domingo, ofereixen programes interessants per a atraure noves audiències.

La segona, ‘Preestrena fins a 28’, és una iniciativa de gran acceptació als grans teatres d’òpera europeus, i que permetrà als menors de 28 anys gaudir de títols com ‘La tabernera del puerto’, ‘Il viaggio a Reims’, ‘Ariodante’ o ‘Faust’ per deu euros.

Després de diversos anys de maratons al voltant de Mozart, i en motiu de l’estrena de ‘Il viaggio a reims’ el nou curs operístic es dedicarà a Gioachino Rossini. Sota el nom de ‘Marató Rossini’, les Arts convidarà a celebrar la figura del geni de Pesaro i el seu impacte en la cultura europea amb un ampli ventall d’activitats gratuïtes.

L’obertura a la societat passa també per acostar-hi els seus artistes. Aquest és el propòsit de la iniciativa ‘Perspectives’, en què els protagonistes d’òpera i sarsuela entaularan un diàleg amb els espectadors i que servirà de complement al cicle de ‘Conferències’ de l’expert operista Ramon Gener.

Així mateix, el camió de ‘Les Arts Volant’ continuarà el seu recorregut per diferents municipis amb el reeixit muntatge de ‘Bastià i Bastiana’, de Mozart, i presentarà una nova producció d’‘El tutor burlat’, de Vicent Martín i Soler.

Noves institucions s’adhereixen a les Arts aquest curs per a enfortir vincles amb la realitat social i cultural. A més de les cooperacions amb l’IVAM, el Museu de Belles Arts de Castelló, La Filmoteca de València i Berklee College of Music seran nous col·laboradors i també es mantindrà l’activitat amb la Federació de Societats Musicals de la Comunitat Valenciana.

D’altra banda, sota aquest apartat s’inclourà també el muntatge ‘The Opera Locos’, recentment guardonat amb el Premi Max, que fusiona fragments de les òperes més populars amb diversos estils musicals

 ‘Les Arts és Educació i Formació’

El programa educatiu de les Arts consolida la seua oferta, que arriba ja a totes les edats i audiències: bebés, estudiants d’Educació Infantil, de Primària, de Secundària, de Formació Professional, d’ensenyaments de règim especial, d’universitat, de formació de persones adultes i també té un apartat dedicat al públic familiar.

Espectacles com ‘Babies Only’, ‘Sent la música’, ‘Conta’m una òpera’ i ‘Detectius en l’òpera’, sessions de treball com ‘Tots a Cor’, ‘L’òpera en construcció’ o ‘Un matí amb’, i tallers didàctics com ‘VestuArts’ i ‘CaracteritzaT’ articulen les principals accions.

També figuren en aquest apartat el seguiment i la coordinació del programa LOVA (‘L’òpera com a vehicle d’aprenentatge’), la planificació de funcions didàctiques dels espectacles representats al Teatre Martín i Soler, la col·laboració amb el festival Danseta de Dansa València, a més de les accions en àmbit universitari amb l’UJI de Castelló, la UPV, la UV i la UNED.

Per la seua banda, el Centre Plácido Domingo, que enguany s’obri també a pianistes repertoristes, es mantindrà com a principal agent de formació, a més de la seua aportació a la programació del teatre en diverses accions.

La principal novetat en el programa de formació serà el ‘Taller de direcció coral d’òpera’, dirigit per Francesc Perales, en col·laboració amb el Cor de la Generalitat, amb l’objectiu de completar la formació de joves directors professionals.