Les Arts tanca la seua temporada d’òpera amb ‘Cavalleria rusticana’, de Mascagni, i ‘Pagliacci’, de Leoncavallo - Les Arts

Les Arts tanca la seua temporada d’òpera amb ‘Cavalleria rusticana’, de Mascagni, i ‘Pagliacci’, de Leoncavallo

Les Arts és Òpera 

  • Jordi Bernàcer assumeix la direcció musical del doble programa que es representa en una posada en escena de Giancarlo del Monaco
  • Jorge de León interpreta els exigents papers de Turiddu en ‘Cavalleria rusticana’ i de Canio en ‘Pagliacci’ en la mateixa vetlada

 

València (18.05.21). El Palau de les Arts tanca la seua temporada d’òpera amb ‘Cavalleria rusticana’, de Pietro Mascagni, i ‘Pagliacci’, de Ruggero Leoncavallo, que s’estrenen el diumenge, 23 de maig a la Sala Principal.

Jesús Iglesias Noriega, director artístic del teatre, ha presentat hui en roda de premsa aquest doble programa, considerat com el díptic més representatiu del verisme italià, juntament amb Jordi Bernàcer, director musical; Giancarlo del Monaco, director d’escena; i els cantants Jorge de León, Ruth Iniesta i Sonia Ganassi.

“Passions, zels, venjança i traïció són el denominador comú de ‘Cavalleria rusticana’ i ‘Pagliacci’, dues obres que comparteixen una història de més de 100 anys de maridatge escènic, i que, finalment, es retroben per al nostre públic”, ha apuntat Iglesias Noriega, que ha recordat que les Arts va representar ‘Cavalleria rusticana’ en 2010 però emparellada amb ‘La vida breve’ de Manuel de Falla.

En aquest sentit, el director artístic, ha explicat que l’elecció d’aquest programa s’emmarca també en l’aposta de ‘Les Arts és Òpera’ perquè mostra els diferents estils, períodes i autors del gènere líric, que en la present temporada ha inclòs des del classicisme de Mozart fins a l’òpera del segle XXI amb Kurtág.

Pietro Mascagni i Ruggero Leoncavallo, a més de representants de la Giovane Scuola italiana, que inclou també autors com Giacomo Puccini o Umberto Giordano, “són dos dels de màxims exponents d’un moviment estètic, el verisme, que converteix la realitat quotidiana en objecte operístic”, ha assenyalat Iglesias Noriega.

En aquest sentit, Jordi Bernácer, ha apuntat que amb el verisme l’òpera es converteix en un espill per als espectadors, ja que l’escenari reprodueix situacions reals amb què es pot veure identificat l’espectador i tant ‘Cavalleria rusticana’ com ‘Pagliacci’ són obres paradigmàtiques d’aquest corrent musical.

El mestre alcoià, que anteriorment ha dirigit a València títols com ‘Manon’, ‘Simon Boccanegra’, ‘Manon Lescaut’, ‘Luisa Fernanda’ i ‘Nabucco’, es posa al capdavant dels cossos estables del teatre, el Cor de la Generalitat i l’Orquestra de la Comunitat Valenciana, i d’un repartiment amb destacades veus del panorama nacional i internacional.

Giancarlo del Monaco firma aquesta doble producció del Teatro Real, amb escenografia de Johannes Leiacker, figurins de Birgit Wentsch i il·luminació de Wolfgang von Zoubek, mereixedora del Premi Campoamor a la millor direcció d’escena. Es tracta d’un dels treballs més excepcionals i requerits del ‘regista’ italià, que s’ha pogut veure a Bonn, Oslo, Torí, Stuttgart, Hamburg, Frankfurt, Montpeller, Munic i París.

El plantejament escènic s’endinsa en la psicologia dels personatges per a aprofundir en les dimensions dels dos drames. Per a fer-ho, situa ‘Cavalleria rusticana’ en una immensa pedrera de marbre, que desposseeix de part dels tòpics l’entorn sicilià, encara que manté referències com el pes de la religió. En ‘Pagliacci’, del Mònaco trasllada la trama de finals del segle XIX als anys 50 i 60 del segle XX.

Jorge de León torna a les Arts com a protagonista masculí d’ambdues òperes. El tenor de Tenerife, un dels favorits del públic valencià, interpreta els exigents papers de Turiddu en ‘Cavalleria rusticana’ i de Canio en ‘Pagliacci’, paper amb què sumarà el seu desé rol a València després de les seues incursions en ‘La bruja’, ‘La vida breu’, ‘Cavalleria rusticana’, ‘Carmen’, ‘Aida’, ‘Tosca’, ‘Le Cid’, ‘Il trovatore’ i ‘Turandot’.

De León comparteix protagonisme en l’òpera en un acte de Mascagni amb Sonia Ganassi, una de les mezzosopranos més reconegudes de la seua generació i habitual en els principals teatres del circuit. Experta en el repertori italià, la intèrpret de Reggio Emilia és considerada com una de les veus de referència per al paper de Santuzza.

La mezzosoprano María Luisa Corbacho (Mamma Lucia), el baríton Misha Kiria (Alfio) i la mezzosoprano del Centre de Perfeccionament Amber Fasquelle (Lola) completen l’elenc de ‘Cavalleria rusticana’.

Per la seua banda, Ruth Iniesta debuta el paper de Nedda en aquesta producció de ‘Pagliacci’. La soprano saragossana, guardonada amb els premis Campoamor i Codalario en 2015, es retroba amb el públic valencià, després de la reeixida acollida la passada temporada de la seua incursió com a Madama Cortese en ‘Il viaggio a Reims’.

Tanquen l’elenc de l’obra de Leoncavallo, els barítons Mattia Olivieri (antic alumne del Centre de Perfeccionament i hui artista habitual a La Scala), Misha Kiria que, amb el rol de Tonio, culmina també doblet operístic com Jorge de León, i el tenor Joel Williams de l’Opera Studio de les Arts.

‘Cavalleria rusticana’ i ‘Pagliacci’ es representaran els dies 23, 27 i 30 de maig, així com el 2 i 5 de juny.

 

Preestrena 

El dijous, 20 de maig, les Arts celebrarà, a les 19.00 hores, l’última ‘Preestrena fins a 28’ de la temporada. Amb localitats a un preu únic de deu euros i amb la reserva exclusiva de l’aforament de la sala a públic de fins a 28 anys, el centre cultural ha consolidat aquesta proposta destinada a fomentar i divulgar la lírica entre els més joves, a més de facilitar la seua integració en les Arts.

Després dels èxits de públic d’espectacles com ‘La Cenerentola’, ‘Falstaff’ o ‘El barberillo de Lavapiés’, les taquilles de les Arts han tornat a col·locar el cartell de ‘no hi ha localitats’ per a ‘Cavalleria rusticana’ i ‘Pagliacci’, excepte la quota reservada per al mateix dia de la funció.