Les Arts estrena ‘Tosca’ en pla seqüència amb segell de Davide Livemore i direcció de Nicola Luisotti - Les Arts

Les Arts estrena ‘Tosca’ en pla seqüència amb segell de Davide Livemore i direcció de Nicola Luisotti

El Palau de les Arts estrena el diumenge 6 de maig ‘Tosca’, de Puccini, en una producció en pla seqüència de Davide Livermore per al Teatre Carlo Felice de Gènova, amb direcció musical de Nicola Luisotti. L’òpera ha batut rècords de taquilla amb les entrades esgotades des de finals del passat mes de febrer.

La soprano Lianna Haroutounian (Tosca), el tenor Alfred Kim (Cavaradossi) i els barítons Claudio Sgura i Gevorg Hakobyan, que alternen el paper de Scarpia en les sis funcions, conformen l’elenc protagonista.

Nicola Luisotti, director musical de l’Òpera de San Francisco i del Teatre San Carlo de Nàpols, es retroba amb l’Orquestra de la Comunitat Valenciana, la qual ha dirigit anteriorment en ‘Mefistofele, d’Arrigo Boito, i en ‘Nabucco’, de Verdi.

Segons explica el mestre de Viareggio, l’èxit de Puccini i de ‘Tosca’ radica “en el fet que el llenguatge musical de Puccini ha sigut sempre molt pròxim al públic, per la seua escriptura, per les seues harmonies i per les melodies que utilitza”.

‘Tosca’ és una de les obres més conegudes i representades del repertori. El compositor de Lucca uneix en la tràgica història de la cantant Floria Tosca i el pintor Mario Cavaradossi ‒amb el baró Scarpia com a fatal mediador‒ política, passió, revolució i zels.

En la seua adaptació, Davide Livermore, autor també de l’escenografia i la il·luminació de l’espectacle, reflexiona sobre el poder temporal de l’Església en una producció ambientada en l’any 1800.

“L’escenografia crea una relació dinàmica amb el públic, com un gran pla seqüència continu, amb un giratori sobre el qual he dibuixat la meua representació de la deformació del poder temporal de l’Església. Una gran superfície de marbre perillosament inclinada, com perillós és aquest triangle de passió, amor i sexe.”

“Gràcies també al vestuari de Gianluca Falaschi –prossegueix el regista torinés– estarem en els tres llocs d’aquesta obra d’art: l’església de Sant’Andrea della Valle, el Palazzo Farnese i el sostre de la presó del Castel Sant’Angelo”.

Amb un final inspirat en ‘Der Himmel über Berlin (1987)’, de Wim Wenders, Livermore explica les referències al llenguatge del seté art per la naturalesa cinematogràfica de l’òpera mateixa, que confirma Puccini com a “mestre del suspens”.

Lianna Haroutounian debuta en les Arts amb el paper de Floria Tosca. La crítica ha elevat la diva armènia entre les sopranos verdianes més prometedores de la seua generació. “Per a mi, Tosca, en la seua vida –explica– ho decideix tot: l’hora del seu amor i l’hora de la seua mort.”

Alfred Kim encarna Mario Cavaradossi. El tenor coreà es presenta per primera vegada a València amb aquest paper que ha cantat a Roma, Frankfurt, Barcelona i Seül, compta amb treballs per al Covent Garden de Londres, la Staatsoper de Viena o la Deutsche Oper de Berlín.

Els barítons Claudio Sgura (6, 12, 18) i Gevorg Hakobyan (9, 15, 21), que alternen el paper de Scarpia en les sis funcions programades, tanquen l’elenc protagonista.

Alejandro López (Cesare Angelotti), Moisés Marín (Spoletta), César Méndez (Sciarrone), Alfonso Antoniozzi (Sagrestano), Andrea Pellegrini (Carceriere) i Alejandro Navarro (Pastorello), junt amb l’Escola Coral Veus Juntes de Quart de Poblet i el Cor de la Generalitat.

Les Arts recorda que hi ha sis funcions programades de ‘Tosca’ els dies 6, 9, 12, 15, 18 i 21 de maig. Les localitats per a totes les representacions estan esgotades excepte el cinc per cent que es reserva per al mateix dia de cada representació.

Tosca
Giacomo Puccini
Fotografía Miguel Lorenzo04

General