23/05/2017

Les Arts augmenta la col·laboració institucional i ofereix 249 sessions artístiques i educatives en la Temporada 2017-2018

El Palau de les Arts Reina Sofía augmenta la col·laboració institucional i ofereix 249 sessions artístiques i educatives en la Temporada 2017-2018, que han presentat el secretari autonòmic de Cultura i Esport, Albert Girona, i l’intendent-director artístic Davide Livermore.

Una oferta, que com ha assenyalat Albert Girona, inclou 38 representacions d’òpera, 10 de ballet, 11 concerts simfònics, 2 sessions de música de cambra, 3 recitals, 4 concerts de música de banda, 5 jornades d’activitat contínua i gratuïta, 37 funcions d’espectacles educatius. Un total de 110 funcions que junt amb les propostes i tallers didàctics suma la xifra de 248 sessions d’activitats per a la ciutadania, 27 més que l’anterior temporada.

El secretari autonòmic de Cultura ha destacat els acords amb la Universitat de València, la Federació de Societats Musicals, l’Ajuntament de València, l’Agència Valenciana del Turisme, la Diputació de València, a més d’una activitat simfònica a Alacant i Castelló, en la línia d’obertura de Les Arts al territori, que enguany acollirà novament, dotze anys després de la seua inauguració, el concert institucional del 9 d’Octubre.

Així mateix, Albert Girona ha recordat que l’aposta de la Generalitat per aconseguir una autèntica participació de la ciutadania en el patrimoni cultural, que es materialitza en una pretemporada amb preus populars i una programació al mateix nivell artístic que la resta d’espectacles de Les Arts.

Lucrezia Bori en una nova interpretació de l’artista italià Francesco Calcagnini es manté com a icona de Les Arts segons ha avançat Davide Livermore. L’il·lustrador i escenògraf ha creat, a més, una sèrie de composicions que constituiran la imatge de cadascuna de les propostes de la Temporada 2017-2018.

El 5 d’octubre, Fabio Biondi, amb un concert amb obres de Händel i Rameau, inaugura la pretemporada de Les Arts, seguint la mateixa filosofia de preus populars que anteriors edicions: entrades de 7 a 50 euros per a les representacions d’òpera i de 10 a 20 euros per als concerts, junt amb els abonaments combinats amb descomptes afegits de fins al 50% sobre aquests imports.

Com a principal novetat, enguany, Les Arts estrena una nova producció de ‘Madama Butterfly’, de Puccini, amb cinc funcions els dies 11, 14, 17, 20 i 22 d’octubre. Diego Matheuz, la nova estrela del Sistema Veneçolà d’Orquestres, assumeix la direcció musical. A l’escenari, dos jóvens estreles: la soprano armènia Liana Aleksanyan, que va debutar a La Scala de Milà amb Riccardo Chailly en el paper de Cio-cio san, i el toledà Sergio Escobar, que recentment va salvar ‘in extremis’ el comiat de Zubin Mehta del Maggio Musicale Fiorentino en substituir el protagonista de ‘Don Carlo’ ja començada la funció. El jove valencià Emilio López, que va començar la seua carrera en el centre d’arts, firma la posada en escena.

El 2 de novembre, Fabio Biondi dirigeix, en versió de concert, el primer títol dins la col·laboració amb l’Agència Valenciana del Turisme: ‘Le cinesi’, de Gluck, òpera sobre les diferències culturals entre orient i occident, amb amb dues primeres veus a l’Auditori: la soprano italiana Desirée Rancatore i la mezzo sueca Ann Hallenberg. Una setmana després, el dia 7, el mestre palermità ofereix el seu primer Rossini a Les Arts: ‘Petite Messe Solennelle’, obra sacra del geni de Pesaro.

El dia 10 de novembre torna La Fura dels Baus amb cinc funcions d”El amor brujo’, de Falla. Carlus Padrissa dirigeix aquest espectacle al voltant de la cèlebre gitanalla i altres obres del compositor espanyol, que combina paraula, foc, màgia, arena i aigua en una festa per als sentits. Al podi, debuta amb l’Orquestra de la Comunitat Valenciana una de les jóvens batutes més prometedores del panorama nacional, el madrileny Andrés Salado.

Per segon any consecutiu, els artistes del Centre Plácido Domingo clausuren la Pretemporada amb el concert ‘Noves Veus’, amb fragments d’òpera en el programa.

Temporada d’òpera

El 9 de desembre, Plácido Domingo, en el paper de Rodrigo, inaugura la temporada d’abonament amb ‘Don Carlo’, la monumental òpera de Verdi sobre les intrigues palatines del rei Felip II a El Escorial. Ramón Tebar, principal director invitat, dirigeix un repartiment de primeríssimes estreles: María José Siri, Violeta Urmana, Alexánder Vinogradov i Andrea Carè. El reconegut regidor suís Marco Arturo Marelli, és l’autor d’aquesta producció de la Deutsche Oper de Berlín.

Gregory Kunde torna al febrer per a interpretar el pescador anglés Peter Grimes, en l’òpera homònima de Benjamin Britten, un dels primers èxits del compositor anglés. Christopher Franklin torna a l’orquestra per a oferir el tercer Britten per a l’Orquestra de la Comunitat Valenciana. L’alemany Willy Decker, autor de ‘La traviata’ minimalista que va obrir el curs líric 2013-2014, firma la posada en escena del muntatge, adquirit al teatre La Monnaie de Brussel·les.

Al mes de març, els artistes del Centre Plácido Domingo protagonitzen al Teatre Martin i Soler ‘Il mondo della luna’, de Haydn, una deliciosa òpera bufa sobre els enganys a un innocent burgés apassionat per l’astronomia que farà gaudir tots els públics. Emili Sagi estrena un interessant muntatge del Teatre Arriaga, premiat com la millor producció operística de 2013 a Espanya, i compta amb direcció musical de Jonathan Brandani.

Al final d’aqueix mateix mes, el centre operístic recupera una de les òperes de joventut de Giuseppe Verdi: ‘Il Corsaro’, melodrama tràgic en tres actes basat en el poema homònim de Lord Byron, que -per primera vegada en la seua carrera- dirigeix Fabio Biondi. El jove tenor nord-americà, Michael Fabiano, una de les sensacions del moment, protagonitza aquest títol junt amb Oksana Dyka i la prometedora soprano Kristina Mkhitaryan. Nicola Raab que va estrenar en 2012 l’aplaudida posada en escena de ‘Thaïs’, de Massenet, realitza la seua primera producció per a Les Arts.

Al maig, el podi de la sala principal rep Nicola Luisotti, director de l’Opera de San Francisco, per a ‘Tosca’, de Puccini. La diva armènia, Lianna Haroutounian, protagonitza aquesta obra, que representem en un muntatge de Davide Livermore per al Teatre Carlo Felice de Gènova i que aborda la història de l’actriu Floria Tosca i el pintor Mario Caravadossi des de múltiples punts de vista.

Roberto Abbado estrena a Les Arts ‘La damnation de Faust’, de Berlioz, llegenda dramàtica entre la simfonia i l’òpera al voltant de l’obra de Goethe, amb el tenor canari Celso Albelo i el baix burgalés Rubén Amoretti com a protagonistes. Damiano Michieletto, un dels regidors del moment firma aquesta nova coproducció de València amb l’Òpera de Roma i el Teatro Regio de Torí.

L’Auditori de Les Arts programa el 24 i 28 de juny l’última òpera que va deixar escrita Mozart, ‘La clemenza di Tito’, en versió de concert-espectacle, amb Fabio Biondi com a director musical. Dos reputades veus mozartianes: el tenor nord-americà René Barbera i la distingida soprano italiana Eva Mei, encapçalen el repartiment.

Ballet

Els dies 21, 22, 23, 24 i 25 de febrer, la Sala Principal rep la visita de la Companyia Antonio Gades amb un espectacle que va revolucionar la visio? del flamenc en el món: ‘Carmen’, el tercer ballet narratiu del mític ballarí i la seua primera col·laboració amb Carlos Saura. Flamenc, la música de Bizet i la literatura de Prosper Mérimée es reuneixen en aquest espectacle, la segona proposta de dansa que programa Les Arts.

Concerts, música de cambra i recitals

A més dels concerts de pretemporada, el Palau de les Arts inclou en la seua dotzena temporada altres set cites de referència amb l’Orquestra de la Comunitat Valenciana, entre les quals destaca la tornada, després de 12 anys, del Concert Institucional del 9 d’Octubre. L’alcoià Jordi Bernàcer, primer valencià que va dirigir òpera en la Sala Principal, es posa al capdavant de la formació titular de Les Arts per a aquesta jornada.

Roberto Abbado es pujarà en tres ocasions al podi de l’Auditori. El 14 de desembre, el mestre milanés proposa obres de Haydn, Beethoven i Hindemith, mentre que el 25 de maig, abunda en un dels autors que més èxits ha donat a l’OCV: Mahler amb la seua setena simfonia, també anomenada ‘Cançó de la Nit’. El 2 de juny, el director musical de Les Arts dirigirà una de les grans cites de la Temporada, el concert líric en què Mariella Devia interpretarà algunes de les àries que l’han encimbellat com a reina del bel canto.

Plácido Domingo protagonitza el concert de Nadal en la seua faceta de director d’orquestra el 22 de desembre, en una cita en què Les Arts celebrarà el 30 aniversari del Cor de la Generalitat Valenciana. L’oferta simfònica també inclou un concert, el 2 de febrer, amb el guanyador del Concurs Internacional de Piano José Iturbi i l’Orquestra de la Comunitat Valenciana, fruit de la col·laboració de Les Arts amb la Diputació de València.

El 20 d’abril, l’Orquestra de la Comunitat Valenciana rep una de les batutes més apreciades pel públic, l’hongarés Henrik Nánási, que després d’El castillo del duque Barbazul’, ‘Macbeth’ i ‘Werther’ per a dirigir un concert amb l’OCV.

La Temporada 2017-2018 manté la música de cambra amb dos concerts de Fabio Biondi i els professors de l’Orquestra de la Comunitat Valenciana els mesos de març i abril en què interpreten la integral dels ‘Concerts de Brandenburg’, de Bach. Així mateix, els artistes del Centre Plácido Domingo ofereixen dos recitals de ‘Lied’ a l’abril i juny.

Programa didàctic

El Programa Didàctic de Les Arts augmenta la seua presència en la temporada amb 176 sessions planificades, que inclouen des d’espectacles educatius com ara: ‘Sent la música’, ‘Detectius en l’òpera’, ‘Dibuixar la Música’, lectures dramatitzades i concerts participatius fins a tallers didàctics, accions divulgatives i d’acostament de la lírica.

Al llarg del curs, el centre cultural acollirà propostes de treball al voltant de l’òpera, el seu entorn professional i funcionament com ‘L’òpera en construcció’, ‘Un matí amb…’, ‘Atrezzomania’, ‘VestuArts’, ‘CaracterizaT’, ‘Tots a Cor’, a més dels grups de treball del Projecte LÓVA.

Així mateix, junt amb les conferències prèvies a les funcions d’òpera, que es realitzen en col·laboració amb la Universitat de València, els principals protagonistes de la temporada participaran en activitats divulgatives com ‘La veu de…’ i les trobades magistrals.

El programa també inclou iniciatives per a l’obertura de la lírica al públic més jove amb programes com ‘Sent l’òpera’, funcions orientades a la comunitat educativa i els ‘European Opera days’.

Activitats gratuïtes i d’obertura de Les Arts

El 24 de setembre, Les Arts celebra la X Jornada de Portes Obertes, amb dos espectacles gratuïts: un concert de Jordi Bernàcer i l’Orquestra de la Comunitat Valenciana i un recital dels cantants del Centre Plácido Domingo amb fragments d’òpera i sarsuela.

El centre d’arts tornarà a celebrar el natalici de Mozart amb la marató cultural ‘Mozart, Mozart Nacht und Tag’, que va registrar el passat gener, en la seua primera edició, l’assistència de 2.500 persones a les més de 24 hores d’oferta de música, xarrades i activitat per a tots els públics.

Com cada temporada, Nit a Les Arts clausurarà l’activitat del teatre amb espectacles tecnicoartístics des de l’escenari de la sala principal i música en viu en diferents terrasses i espais oberts de l’edifici durant dues nits consecutives.

A més, el cicle ‘Bandes a Les Arts’ s’incorpora oficialment a la temporada amb quatre concerts els dies 17 de setembre, 11 de febrer, 25 de març i 3 de juny, a més de la celebració del Certamen de Bandes de la Comunitat Valenciana que tradicionalment acull l’Auditori.