Les Arts reuneix primeres figures del teatre musical espanyol per a 'El gato montés', de Manuel Penella - Les Arts

Les Arts reuneix primeres figures del teatre musical espanyol per a ‘El gato montés’, de Manuel Penella

El Palau de les Arts Reina Sofía estrenarà el pròxim 30 d’octubre ‘El gato montés’, de Manuel Penella, òpera en tres actes amb llibret del mateix compositor, que el pròxim 22 de febrer celebrarà 100 anys de la seua primera representació al teatre Principal de València.

“Una efemèride que -segons ha recordat l’intendent Davide Livermore- Les Arts commemora en la seua programació de la Temporada 2016-2017, dins el seu compromís, com a teatre públic, la història d’aquest territori”.

Per a Davide Livermore, ‘El gato montés’ és “molt més que un cèlebre pasdoble, que ja coneixen i reconeixeran la majoria d’espectadors que vinguen al nostre teatre. Manuel Penella ens va deixar una magnífica òpera verista, a l’espanyola, carregada de fatalisme i sensualitat. Una història amb un triangle amorós icònic: un bandoler, una gitana i un torero la fama del qual va transcendir fronteres fins a arribar a Broadway en els anys 20”.

Reconeguts experts del teatre musical espanyol es reuneixen per a aquest títol. Óliver Díaz, actual titular del teatre de la Zarzuela, assumeix la direcció musical d’una producció que ja va dirigir en la seua estrena en 2012 a Madrid. El mestre ovetense puja per segona vegada al podi de Les Arts després del seu primer contacte la passada temporada amb l’Orquestra de la Comunitat Valenciana en el ballet ‘El Quixot’, de Ludwig Minkus, a càrrec de la Companyia Nacional de Dansa.

El director ovetense considera l’òpera de Penella com “una de les obres cimera de la lírica espanyola, que marca el que podria haver sigut el futur del teatre líric espanyol. És una òpera filla del seu temps, amb clares influències puccinianes i una orquestració rotunda i al mateix temps subtil”.

José Carlos Plaza, tres vegades guanyador del Premi Nacional de Teatre i una de les màximes figures de les arts escèniques a Espanya, presenta el seu primer muntatge a Les Arts, per al qual ha comptat amb escenografia i il·luminació de Paco Leal, vestuari de Pedro Moreno i coreografia de Cristina Hoyos.

Abans de desglossar els detalls del muntatge, el director teatral ha tingut una especial menció per al seu retrobament amb el Cor de la Generalitat Valenciana, amb el qual va realitzar anys arrere “Orfeu”, de Monteverdi, una de les seues primeres incursions en l’òpera, a més d’elogiar la labor de l’Escolania de la Mare de Déu dels Desemparats.

“Ens trobem davant d’una de les grans obres de la dramatúrgia espanyola, amb una gran profunditat en els temes que aborda: la passió per damunt de la raó, la injustícia social, el tracte de l’ètnia gitana, i la dona com a objecte de violència i maltractament”, ha explicat el director teatral.

La posada en escena de José Carlos Plaza lleva tot el superficial i folklòric i pren les imatges de l’Espanya més dura i seca, on es pot veure un poble manipulat per la seua pròpia incultura. En aquest sentit, el director ha valorat també l’aportació de Cristina Hoyos al muntatge, que inclou dos números de ballet en els interludis amb el son de Soleá i les sevillanes del carrer.

Destacats cantants del gènere musical espanyol conformen el repartiment. El baríton català Àngel Òdena interpreta el bandoler Juanillo “El gato montés”, paper pel qual va guanyar el premi líric Campoamor en 2012.

Andeka Gorrotxategi encarna el seu oponent en el triangle amorós, el torero Rafael. El cantant basc és el tenor revelació del moment, amb una fulgurant carrera internacional des del seu debut amb aquest muntatge de “El gato montés” en 2012.

Al mig d’ambdós està l’emergent soprano Maribel Ortega, que dóna vida a Soleá. La diva de Jerez és una de les noves promeses de la lírica, que tornarà a Les Arts al desembre per a encarnar Elena en l’última funció de “I vespri siciliani”.

El repartiment també inclou dos mezzosopranos valencianes de carrera internacional i imprescindibles en la història del Palau de les Arts. Cristina Faus (Gitana), que el públic del centre d’arts recordarà per les seues intervencions en ‘La Cenerentola’, ‘L’arbore di Diana’, ‘Otello’ i ‘Maror’. I Marina Rodríguez-Cusì (Frasquita), que des dels concerts inaugurals en 2005 és una presència habitual en l’òpera de València amb papers en ‘La Belle et la Bête’, ‘Madama Butterfly’, ‘Philistaei a Jonatha dispersi’, ‘Thaïs’ e ‘Il barbiere di Siviglia’.

Un altre intèrpret espanyol present en les grans capitals del circuit operístic, el baix Miguel Ángel Zapater (Padre Antón) tanca l’elenc protagonista.

A més de l’estrena aquest diumenge, 30 d’octubre, Les Arts acull més funcions d’aquesta òpera de Manuel Penella els dies 1, 3 i 5 de novembre. L’import de les localitats oscil·la entre 7 i 50 euros, amb preus intermedis de 40, 28, 20 i 15 euros.

In memoriam Alfredo Brotons

Així mateix, Davide Livermore ha anunciat que l’enclavament cultural dedicarà aquestes funcions de ‘El gato montés’, a la memòria del crític Alfredo Brotons, mort aquest passat estiu.

“Des de Les Arts creiem que aquest ‘gato montés’, que està a punt de complir 100 anys, és el més just tribut a una figura imprescindible en la difusió de la cultura musical en aquest territori”, ha declarat l’intendent.

Leave a Reply