Les Arts ofereix 64 jornades d'activitat artística i més de 160 sessions didàctiques en la Temporada 2016-2017 - Les Arts

Les Arts ofereix 64 jornades d’activitat artística i més de 160 sessions didàctiques en la Temporada 2016-2017

El Palau de les Arts Reina Sofía ofereix 64 jornades d’activitat artística i més de 160 sessions didàctiques en la Temporada 2016-2017, que han presentat hui en conferència de premsa el conseller d’Educació, Investigació, Cultura i Esport, Vicent Marzà, i l’intendent de Les Arts, Davide Livermore.

La soprano valenciana Lucrezia Bori (1887-1960), recreada per l’artista valencià establit a Los Angeles, Pepe Moreno, és la imatge de l’onzé curs líric de Les Arts.

La seua figura es converteix a partir del 25 de setembre, data en què comença l’activitat en l’edifici de Calatrava amb la Jornada de Portes Obertes, en el fil conductor de les diferents propostes del teatre.

La IX Jornada de Portes Obertes inclourà, a més de recorreguts lliures pels espais de l’edifici, altres activitats gratuïtes com un concert de l’Orquestra de la Comunitat Valenciana amb Roberto Abbado o un recital dels artistes del Centre Plácido Domingo.

L’1 d’octubre comença una nova Pretemporada amb preus populars. Amb localitats des de 7 fins a 50 euros per a òpera i sarsuela, o entre 10 i 20 euros per a concerts, es repeteix aquesta iniciativa, dins de la qual també es comercialitza la primera funció a preus populars de la Temporada d’abonament.

Cinc espectacles conformen el ventall d’activitats. L’òpera de Donizetti “L’elisir d’amore”, en el muntatge de Damiano Michieletto, ambientat a la platja de la Malva-rosa, amb Keri-Lynn Wilson en l’orquestra, la segona dona que dirigeix òpera en els deu anys de vida del teatre, les cinc funcions d’aquesta obra els dies: 1, 4, 7, 9 i 12 d’octubre.

L’òpera espanyola torna de la mà del valencià Manuel Penella amb “El gato montés”. Óliver Díaz, director musical del teatre de la Zarzuela, assumeix la titularitat d’aquesta obra, que es veurà en un muntatge també d’aquest teatre amb firma de José Carlos Plaza els dies 30 d’octubre, 1, 3 i 5 de novembre.

L’oferta concertística es complementa amb un monogràfic de Vivaldi sota la batuta de Fabio Biondi, director musical de Les Arts, el 6 d’octubre a l’Auditori; “Cantúria Cantada”, de Carles Santos, a càrrec del Cor de la Generalitat, amb direcció de Dolors Ricart el 10 de novembre, i una gala d’òpera amb els artistes del Centre Plácido Domingo, dirigida per Ramón Tebar, principal director invitat de l’òpera de València, el 26 d’aqueix mes.

Per primera vegada, Les Arts inclou una funció amb preus populars, des de 7 fins a 50 euros, dins de la temporada. Serà el 22 de febrer, per a la penúltima representació del títol més conegut del repertori: “La Traviata”, de Verdi. Un repartiment jove però amb la mateixa direcció musical, Ramón Tebar, i escènica, Sofia Coppola, que les representacions d’abonament, protagonitza aquesta sessió.

Les entrades per a aquesta “Traviata” es comercialitzaran en el període de venda de Pretemporada. Les Arts ofereix novament abonaments a la Pretemporada amb un descompte des del 20% per al públic general fins al 50%, en el cas dels titulars del Carnet Jove. Un passe de Pretemporada que incloga: “L’elisir d’amore”, “El gato montés”, la representació de “La Traviata” del 22 de febrer, el concert espectacle “Cantúria Cantada”, la gala d’òpera “Noves Veus”, i el concert monogràfic de Vivaldi costarà des de 150 euros en la seua versió més cara (zona de màxima visibilitat, públic general), fins als 62 euros que pagarà el públic jove en zona 3.

Deu òperes

Junt amb els dos títols de Pretemporada, hi haurà altres huit òperes q la Sala Principal, Auditori i Teatre Martín i Soler entre desembre de 2016 i juliol de 2017.

“I vespri siciliani”, de Verdi, inaugura la Temporada d’Abonament el 10 de desembre amb Roberto Abbado en la trapa i un repartiment de primer nivell: el tenor Gregory Kunde (Arrigo), recent guanyador de l’International Opera Award; la soprano Anna Pirozzi (Helena), que es va alçar victoriosa a Les Arts en “Nabucco” en 2015; Juan Jesús Rodríguez, gran baríton verdià que ha cantat a València “Rigoletto” i “Il trovatore”; i el baix rus Alexánder Vinogradov, que va debutar al centre d’arts de la mà de Lorin Maazel en 2006.

Davide Livermore és el responsable de la posada en escena d’aquesta producció de l’ABAO i el Regi de Torí, triada per “Musical America” com un dels deu millors espectacles de 2012. Hi haurà cinc funcions de “I vespri siciliani” els dies 10, 13, 16, 18 i 21 de desembre a la Sala Principal.

En el mes de gener, el Teatre Martín i Soler acull un dels espectacles més innovadors d’enguany: “Philemon und Baucis”, de Haydn, una òpera per a titelles a càrrec de la companyia Carlo Colla i fills, sota la batuta de Fabio Biondi i amb les veus del Centre Plácido Domingo. Hi haurà quatre representacions del primer espectacle de titelles de Les Arts els dies 8, 12 i 25, amb una funció didàctica l’11 de gener.

Al febrer arriba “La Traviata”, de Verdi, per tercera vegada des de la inauguració de Les Arts. Hi haurà set funcions, incloent-hi la representació a preus populars, els dies 9, 12, 15, 18, 21, 22 i 23.

Ramón Tebar dirigeix musicalment aquesta producció de l’Òpera de Roma amb el segell de la cineasta Sofia Coppola i vestuari de Valentino. Una producció exuberant per a un elenc estel·lar amb Plácido Domingo com a Germont, Marina Rebeka, una de les sopranos més sol·licitades del moment, i el tenor Arturo Chacón en els papers de Violetta Valéry i Alfredo Germont, respectivament.

Els mesos de març i abril s’estrena la primera nova producció de la Temporada 2016-2017, “Lucrezia Borgia”, de Donizetti. Fabio Biondi, dirigeix una de les partitures més exigents del compositor, especialment per al seu paper protagonista, la filla del papa Alexandre VI, que recau en la diva Mariella Devia, vencedora també de l’International Opera Award, entre altres rols, per la seua “Norma” a Les Arts. L’acompanya en l’elenc Silvia Tro Santafé, la mezzosoprano valenciana més internacional. Emilio Sagi dissenya aquest nou muntatge que es podrà veure els dies 26 i 29 de març, així com l’1, 5 i 8 abril.

L’òpera francesa torna al maig, amb “Werther”, de Massenet. Dirigeix per tercera vegada al Palau de les Arts Henrik Nánási, director titular de la Komische Oper de Berlín. “Werther” és una de les partitures per a tenor més temudes, que cantarà una de les millors veus del moment, Jean François Borras, encimbellat per la crítica després de substituir en el Metropolitan de Nova York en aquest mateix rol el tenor del moment, Jonas Kaufmann.

Al seu costat canta una de les veus més fascinants del panorama, la mezzosoprano Anna Caterina Antonacci (Charlotte). Jean-Louis Grinda dirigeix aquest nou muntatge que Les Arts coprodueix amb l’Òpera de Monte-Carlo i es representa el 20, 23, 26, 28 i 31 de maig.

Al juny, el centre d’arts fa una incursió en el repertori del s. XX i en l’obra de Britten amb “The Turn of the Screw”, al Teatre Martín i Soler els dies 2, 4, 6 i 10 d’aqueix mes. Christopher Franklin es posa al capdavant dels cossos estables de Les Arts amb aquesta obra mestra d’intrigant argument i gran força teatral. Davide Livermore és el responsable de la posada en escena d’aquesta nova producció pròpia amb els artistes del Centre Plácido Domingo.

Aqueix mateix mes, el dia 15, l’Auditori acull una òpera en format de concert espectacle. Fabio Biondi descobreix al públic de l’enclavament cultural una altra partitura allunyada del gran públic: “Piramo e Tisbe”, del compositor alemany Johann Adolf Hasse, amb Vivica Genaux i Valentina Farcas com a protagonistes.

Rossini tanca les propostes operístiques amb la seua primera òpera de maduresa, “Tancredi”, amb Roberto Abbado com a director musical en un muntatge d’Emilio Sagi per a l’Òpera de Lausanne i el Teatre Municipal de Santiago de Xile amb excel·lents intèrprets de l’obra del compositor de Pesaro en els papers principals.

Daniela Barcellona, mezzosoprano rossiniana de referència i que va cantar per última vegada a Les Arts en 2010 és Tancredi. L’acompanyen, la soprano Jessica Prat, que va participar en 2015 en el “Stabat Mater” de Rossini i l’aclamat tenor xinés Yijie Shi. La Sala Principal acollirà les funcions de “Tancredi” els dies 23, 25, 27 i 29 de juny i l’1 de juliol.

Ballet, concerts, música de cambra, recital

Per segon any consecutiu, la programació inclou un espectacle de ballet. Del 21 al 24 d’abril, a la Sala Principal, el director del Ballet Nacional d’Espanya, Antonio Najarro, ofereix un espectacle-homenatge a Antonio Ruiz Soler, “Antonio el Bailarín”, en el qual es reposaran diverses de les seues coreografies més emblemàtiques, entre aquestes “El barret de tres puntes”.

Obres de diferents estils i etapes comprenen l’oferta de concerts per a la Temporada 2016-2017. Fabio Biondi dirigeix a l’Auditori “Israel in Egypt”, el 22 de desembre, un oratori de Händel, compositor de què el director musical de Les Arts és un gran coneixedor.

El 6 d’abril, el contenidor cultural acull l’estrena d’una obra simfònica de Francisco Coll, “Mural”, un encàrrec al compositor valencià, que actualment ofereix el seu reeixit “Café Kafka” al Teatre Martín i Soler. El programa d’aquesta vetlada es completa amb “Das Lied von der Erde”, de Gustav Mahler, amb el tenor Gregory Kunde.

Per la seua banda, l’11 de maig, Francesc Perales dirigeix al Cor de la Generalitat en “Missa del papa Marcel”, de Palestrina. Un concert que el públic podrà gaudir en un espai de Les Arts desconegut: la Galeria dels Arcs, en els corredors artístics de la planta 3.

Una altra novetat de la Temporada, és la tornada de la música de cambra a l’oferta artística. Un projecte que, gràcies a l’interés de Fabio Biondi i els professors de l’Orquestra de la Comunitat Valenciana, pren forma en tres sessions en l’Espai los Toros, un altre nou racó de l’edifici que s’obri a l’activitat al públic.

El 14 de gener, en el mes de l’aniversari del geni de Salzburg, Fabio Biondi presenta ‘Entorn de Mozart’, amb obres de compositors coetanis de l’autor: Joseph i Michael Haydn, Salieri i Beethoven. El 30 de març, de forma paral·lela a les funcions de ‘Lucrezia Borgia’, de Donizetti, el mestre Biondi ofereix peces de grans compositors del bel canto com Bellini, Cherubini, Mercadante i Rossini. El 6 de maig, el mestre i els professors de l’OCV suggereixen un viatge a l’Alemanya barroca, amb partitures de Telemann, Händel i Bach.

En l’apartat de recitals, el distingit pianista i repertorista Roger Vignoles acompanyarà els artistes del Centre Plácido Domingo el 25 de març al Teatre Martín i Soler.

ActiviArts

Al llarg de la Temporada 2016-2017 creixen les activitats gratuïtes amb dues propostes innovadores: “Les Arts Volant” i “Mozart Nacht und Tag”, a més de la tradicional “Jornada de Portes Obertes” i la “Nit a Les Arts”, la nit en blanc del centre d’arts.

“Les Arts Volant” és una iniciativa inèdita per a portar l’òpera a tots els racons de la ciutat de València i la Comunitat Valenciana, que es posarà en marxa amb la col·laboració de la Secretaria Autonòmica de Turisme i l’Ajuntament de la capital: un escenari amb rodes amb què representar el Singspiel mozartiano “Bastian und Bastienne” en qualsevol lloc.

“Mozart Nacht und Tag” és una marató de 24 hores al voltant del geni de Salzburg amb música, recitals, concerts i activitats gratuïtes entorn de la seua figura en diferents sales i espais de Les Arts, coincidint amb el dia del seu naixement, el 27 de gener.

Programa Didàctic

L’augment de l’activitat didàctica és un altre dels pilars de la nova Temporada, amb més de 160 sessions d’activitat, 40 més que el present curs i amb una previsió d’assistència que superarà els 12.000 estudiants que fins a la data han passat per Les Arts.

La programació educativa d’enguany comprén activitats independents i també vinculades a l’activitat artística com: “Detectius en l’òpera”, “Dibuixar la música”, lectures dramatitzades, tallers, “La veu de…”, trobades magistrals, “Tots a Cor”, “Sent l’òpera”, “European Opera Days”, assajos generals, funcions didàctiques i “Al voltant de…”.

Leave a Reply