Il viaggio a Reims

Gioachino Rossini

29 febrer, 14 març 2020 · 19.00 h
3, 6, 10 març 2020 · 20.00 h
Sala Principal
Dramma giocoso en un acte
Llibret de Luigi Balocchi

Direcció musical
Francesco Lanzillotta

Direcció d’escena
Damiano Michieletto

Escenografia
Paolo Fantin

Vestuari
Carla Teti

Il·luminació
Alessandro Carletti

Producció
Dutch National Opera & Ballet en coproducción con la Royal Danish Opera Copenhagen y la Opera Australia

Corinna
Mariangela Sicilia

La Marchesa Melibea
Marina Viotti

La Contessa di Folleville
Albina Shagimuratova

Madama Cortese
Ruth Iniesta

Il Cavaliere Belfiore
Ruzil Gatin

Il Conte di Libenskof
Sergey Romanovsky

Lord Sidney
Adrian Sâmpetrean

Don Profondo
Misha Kiria

Il Barone di Trombonok
Fabio Capitanucci

 

 

Cor de la Generalitat Valenciana

Francesc Perales, director

Orquestra de la Comunitat Valenciana

Malgrat tot, Europa.

Amb aquest precepte podria excusar-se la reunió en 1825 en un emblemàtic balneari francés, El Lliri d’Or, a Plombières-les-Bains, d’alguns representants de les nacionalitats més destacades d’Europa, que pretenen assistir a Reims a la coronació de Carles X després de les turbulències napoleòniques. Europa que es baralla i es reuneix i se celebra; el viatge que mai acaba d’una Europa com a unitat espiritual, malgrat la diversitat dels seus tòpics nacionals. A pesar de tot, una riallera i jovial Europa.

La cita amb el bel canto la protagonitza Rossini, en unes de les produccions de referència d’Il viaggio a Reims en temps recents, la ideada per Damiano Michieleto per a la Dutch National Opera & Ballet d’Amsterdam en 2015, que posteriorment ha triomfat a Copenhaguen, Roma, Moscou, Melbourne… allà on ha anat. Suposa una nova col·laboració del director d’escena venecià amb les Arts, on anteriorment ha produït títols com L’elisir d’amore o més recentment La damnation de Faust. El nodrit repartiment del Viaggio el conformen sòlides i joves veus rossinianes del panorama líric actual, com Albina Shagimuratova, Misha Kiria o Ruth Iniesta, junt amb altres que han passat pel cèlebre Festival de Pesaro, després de l’estela d’Alberto Zedda, com Mariangela Sicilia, Ruzil Gatin o Sergey Romanovsky, a més de la participació de la flamant guanyadora del premi International Opera Awards 2019 a la millor veu jove, Marina Viotti. En la concertació entre orquestra i escena, el jove mestre romà Francesco Lanzillotta, que també dirigeix dues noves produccions de Viaggio en 2019 a Dresden i Seül, i ha sigut aclamat recentment a les òperes de Frankfurt (La traviata) i Zuric (Macbeth).

L’acció se situa al balneari ‘L’assutzena d’or’ a la localitat francesa de Plombières-les-Bains, el maig del 1825. Madame Cortese, propietària de l’establiment, es troba preocupada per l’atenció que rebran els hostes, que pernocten allí durant el seu viatge a Reims per a presenciar la coronació de Carles X. De la satisfacció dels clients depén el futur del seu negoci, que va conéixer temps millors.

 

Apareix la comtessa de Folleville, inquieta davant la tardança de la diligència que ha de conduir-la a Reims. Quan s’assabenta que aquesta ha tingut un accident es desmaia. En recobrar-se lamenta la pèrdua del seu vestuari, encara que se sent alleujada en veure la seua criada amb la caixa d’un barret que han pogut recuperar del desastre.

 

Els viatgers es reuneixen per a esperar els nous cavalls i així prosseguir la marxa; entre aquests, el cavaller espanyol Don Álvaro i el comte rus Libenskof, que rivalitzen per l’amor de la marquesa polonesa Melibea; també Don Profondo, antiquari italià, i el baró alemany Trombonok, divertits amb els flirtejos dels enamorats. Quan sembla que la cosa anirà a més, se sent una arpa fora d’escena i la veu de la poetessa romana Corinna entona una oda a l’amor fraternal que retorna la serenitat als presents. L’escena es buida.

 

Lord Sidney, cavaller anglés, apareix per a lamentar-se del seu amor no correspost per Corinna. Don Profondo l’interroga sobre unes antiguitats i l’anglés marxa just abans que la poetessa i la seua amiga Delia apareguen. Quan Corinna es queda a soles arriba el cavaller francés Belfiore, que li declara el seu amor, però és rebutjat per ella. Don Profondo, que ha vist l’escena, riu en imaginar la reacció de la comtessa si sabera la infidelitat de Belfiore i després entona un divertit monòleg descrivint els viatgers i les seues nacions en funció del contingut de cada equipatge.

 

De nou van apareixent els impacients hostes, que queden desencoratjats per la notícia que no és possible contractar nous cavalls: el viatge acaba en aquesta parada. Madame Cortese aporta la solució amb una carta que li anuncia grans festejos a París després de l’acte de Reims. La comtessa Folleville convida tots a la seua casa parisenca, a la qual arribaran en la diligència de l’endemà. Per a amenitzar l’espera, organitzaran un banquet amb els diners que pensaven gastar a Reims. Una vegada han marxat els viatgers, Trombonok reconcilia Melibea amb Liebenskof.

 

Al jardí es prepara el banquet, per al qual Trombonok ha aconseguit una orquestra. El sopar s’amenitza amb cançons entonades pels comensals, per a finalitzar amb una improvisació a càrrec de Corinna dedicada a la coronació de Carles X, que és ovacionada per tots amb víctors a França.

Preestrena fins a 28

Conferència Ramon Gener

Perspectives

Berklee a Les Arts

Les Arts a la Filmoteca

Matins a Les Arts

Altres activitats

27 febrer 2020, Sala Principal

20 febrer 2020, Auditori

26 febrer 2020, Aula Magistral

28 febrer 2020. Un viaje de lo clásico a lo contemporáneo, Aula Magistral.

1 i 7 març 2020. Novio a la vista, Luis García Berlanga

8 març 2020, Sala Principal

Marató Rossini, Palau de les Arts