Les Arts estrena ‘La clemenza di Tito’, de Mozart, en versió semiescenificada - Les Arts

Les Arts estrena ‘La clemenza di Tito’, de Mozart, en versió semiescenificada

El Palau dels Arts estrena el diumenge 24 de juny, a les 18.00 h, ‘La clemenza di Tito’, de Mozart, a l’Auditori. Les Arts, que oferirà una segona funció el 28 d’aquest mateix mes, presenta aquesta obra, amb direcció musical de Nimrod David Pfeffer, en versió semiescenificada.

El repartiment de ‘La clemenza di Tito’ reuneix reconeguts intèrprets mozartians i joves artistes de les últimes promocions del Centre Plácido Domingo. El tenor Carlo Allemano, la soprano Eva Mei i la ‘mezzosoprano’ Margarita Gritskova comparteixen escenari amb joves professionals formats a València: la soprano Karen Gardeazabal, la ‘mezzosoprano’ Nozomi Kato i el baix Andrea Pellegrini.

Allex Aguillera signa el concepte escènic d’aquest muntatge, de producció pròpia de les Arts, amb escenografia de Manolo Zuriaga, vestuari de José María Adame i il·luminació d’Antonio Castro.

‘La clemenza di Tito’ és l’últim ‘dramma per musica’ que va deixar escrit el geni de Salzburg i la penúltima òpera que va estrenar abans de morir. Mentre finalitzava ‘La flauta màgica’, Mozart va assumir l’encàrrec de la partitura, que serviria com a acte principal dels fastos de coronació de Leopold II d’Àustria com a rei de Bohèmia.

El 6 de setembre de 1791 s’estrenava al teatre Nacional de Praga aquesta ‘opera seria’ en dos actes i amb llibret en italià de Caterino Tommaso Mazzolá, basat en el drama de Pietro Metastasio.

L’obra ofereix la imatge de Tito, emperador romà de reconeguda rectitud, però clement amb el seu poble, fins i tot davant d’un intent d’assassinat contra la seua persona orquestrat per Vitellia, filla de l’emperador enderrocat, i dut a terme per Sesto, amic del governant, encara que enamorat de la jove ambiciosa.

Artistes consolidats i joves valors

L’ascendent mestre i reconegut pianista Nimrod David Pfeffer (Tel Aviv, 1984) debuta amb els cossos estables de les Arts, el Cor de la Generalitat i l’Orquestra de la Comunitat Valenciana. El jove director, en l’actualitat director assistent del Metropolitan de Nova York i director musical de l’Ópera Lírica de Guatemala des de 2016, va debutar al febrer passat a la Israeli Opera.

La soprano italiana Eva Mei assumeix el rol de Vitellia. Intèrpret refinada del ‘bel canto’ italià –Bellini, Rossini, Donizetti i Verdi–, mai ha deixat de cantar Mozart i ha interpretat quasi tots els papers titulars més interessants d’aquest compositor.

En les dues últimes dècades ha actuat als teatres d’òpera més importants de tot el món i ha sigut dirigida per batutes com les de Nicolas Harnoncourt, Claudio Abbado, Zubin Mehta, Riccardo Muti, Colin Davis, Daniel Barenboim, Lorin Maazel, Franz Welser-Möst, William Christie, Daniele Gatti, Fabio Luisi, Myung-whun Chung, Antonio Pappano i Jonathan Nott.

Carlo Allemano canta el paper de Tito. Els inicis del tenor, premiat en certàmens com el concurs Toti dal Monte a Treviso (1989) i el concurs Mozart a la Staatsoper de Viena (1990), li han permés forjar una carrera sòlida, amb actuacions a La Scala de Milà, la Staatsoper de Viena, la Bayerische Staatsoper i en festivals com els de Salzburg o Glynndebourne.

Així mateix, ha treballat amb directors destacats, entre els quals figuren Christophe Rousset, Emmanuelle Haïm, René Jacobs, Wolfgang Sawallisch, Claudio Abbado, Riccardo Muti, Zubin Mehta, Leopold Hager, Gianandrea Gavazzeni, Marco Guidarini i Alessandro De Marchi.

Tanca la terna protagonista la ‘mezzosoprano’ russa Margarita Gritskova (Sesto). Guardonada en diversos concursos internacionals, és des de 2012 solista de la Staatsoper de Viena, on ha treballat amb artistes com Anna Netrebko o Piotr Beczala. Així mateix, ha cantat en el Festival de Salzburg, en el Festival Rossini de Wildbad, les òperes de Lió i Colònia, així com la Deutsche Oper de Berlín.