Les Arts estrena 'Donya Francisquita' en una adaptació de Lluís Pasqual amb Jordi Bernàcer com a director musical
27.10.2021
Les Arts és Sarsuela
- Ruth Iniesta i Ismael Jordi encapçalen l'elenc que compta amb les veus d'Ana Ibarra, Albert Casals, Maria José Suárez, Miguel Sola i Isaac Galán
- Lluís Pasqual introdueix nous textos i un narrador, Gonzálo de Castro, i trasllada l'acció a tres moments històrics: els anys trenta de la República, el franquisme dels seixanta i la contemporaneïtat
València (26.10.21). El Palau de les Arts estrena el miércols que ve, 3 de novembre, la sarsuela 'Doña Francisquita', d'Amadeu Vives, en una adaptació de Lluís Pasqual que en les seues representacions a València dirigeix musicalment Jordi Bernàcer.
El reconegut director d'escena ret el seu particular homenatge a l'obra mestra del gènere amb aquest muntatge, coproducció entre el Teatre de la Sarsuela, el Liceu i l'Òpera de Lausanne, amb escenografia i vestuari d'Alejandro Andújar, il·luminació de Pascal Mérat, coreografia de Nuria Cast.
Segons ha assenyalat avui Jesús Iglesias Noriega, director artístic de les Arts, en la presentació de l'obra, València serà la tercera ciutat espanyola que estreni aquesta innovadora aposta, Premi Max a la millor producció lírica que, a més, tindrà la seva preestrena reservada als menors de 29 anys aquest diumenge, 31 d'octubre, amb el clar propòsit de revitalitzar-los.
Jordi Bernàcer torna a les Arts després del seu destacat èxit la temporada passada amb 'Cavalleria rusticana' / 'Pagliacci'. Es tracta de la seva segona incursió en el gènere líric espanyol amb el Cor de la Generalitat i l'Orquestra de la Comunitat Valenciana, als quals ja va dirigir a 'Luisa Fernanda', de Moreno Torroba, el 2014, una altra de les sarsueles de referència.
La soprano Ruth Iniesta (Francisqueta) i el tenor Ismael Jordi (Fernando) encabezen el repartiment, que compta amb intérprets destacats: Ana Ibarra (Aurora), Albert Casals (Cardona), Amparo Navarro i Maria José Suárez (Donya Francisca), Miguel Sola (Don Matías), Isaac Gonzalo de Castro i de la ballaora, i excepcional executant de les castanyoles, Lucero Tena.
A més de l'estrena aquest proper 3 de novembre, les Arts ha programat funcions de 'Donya Francisquita' els dies 5, 7 i 10 d'aquest mateix mes. Els preus de les localitats oscil·len entre 25 i 90 euros.
Nous textos i un narrador
'Doña Francisquita' és una comèdia lírica en tres actes, amb música d'Amadeu Vives i llibret de Federico Romero i Guillermo Fernández-Shaw,
inspirat a 'La discreta enamorada' de Lope de Vega. Estrenada al Teatre Apolo de Madrid el 1923, és considerada com una de les obres mestres del 'gènere gran'.
En aquesta nova adaptació, Lluís Pasqual respecta fidelment la música d'Amadeu Vives en aquesta revisió de 'Donya Francisquita', així com la història de fons, les vicissituds que travessa l'amor entre la jove Francisca i l'estudiant Ferran, però proposa una sèrie de novetats.
El director de teatre català reemplaça els diàlegs originals amb la introducció d'un personatge -interpretat per l'actor Gonzalo de Castro- que fa de fil conductor entre els tres moments en què situa l'acció en un recorregut per la mateixa memòria del gènere: un estudi de gravació als anys trenta de la República, un plató de televisió al franquisme dels seixanta i una moderna sala d'assajos.
Preestrena fins a 28
La Sala Principal acollirà aquest proper diumenge, 31 d'octubre, a les 19.00 hores, la preestrena de 'Doña Francisquita', que les Arts reserva exclusivament a menors de 29 anys, amb entrades a preu únic de 10 euros.
'Preestrena fins a 28' consolida així su tercera edició, que va començar el passat mes de setembre amb el 'Rèquiem' escenificat de Romeu Castellucci i que després de 'Doña Francisquita' continuarà amb 'Madama Butterfly', 'Ariodante' i 'Wozzeck'.



