Les Arts realitza el seu desplegament tècnic més gran per a l'estrena a València de 'Wozzeck'
06.05.2022
Les Arts és Òpera
- L´impressionant muntatge d´Andreas Kriegenburg contempla una casa volant de 6,5 tones i una làmina d´aigua de 450 metres quadrats
- Cent anys després de la seva composició, Les Arts presenta aquesta revolucionària òpera que va marcar les pautes per al desenvolupament del teatre musical del XX i XXI
València (06.05.22). El Palau de les Arts realitza el seu desplegament tècnic més gran per a 'Wozzeck', d'Alban Berg, l'últim títol de la temporada operística, que es presenta en un complex muntatge del prestigiós director alemany Andreas Kriegenburg amb direcció musical de James Gaffigan.
Cent anys després de la seva composició, Les Arts representa per primera vegada a la capital del Túria aquesta revolucionària òpera, de programació obligada per als grans teatres del circuit internacional, que va marcar les pautes per al desenvolupament i l'evolució del teatre musical dels segles XX i XXI.
La posada de llarg de 'Wozzeck' a València, suposa, a més, el debut operístic de James Gaffigan, que arriba a València després de la seva presentació, amb gran èxit, a l'Opéra de París amb 'Manon' i del seu retorn al Metropolitan de Nova York amb 'Yevgueni Oneguin' i 'Le nozze di Figaro'.
Després de l'excepcional repte que va suposar el Rèquiem de Mozart escenificat per Romeo Castellucci, el mestre novaiorquès està immers en els assajos d'aquesta monumental i exigent partitura que requereix la participació de gairebé 200 artistes per interpretar-los.
El Cor de la Generalitat i l'Orquestra de la Comunitat Valenciana estaran acompanyats per l'Escolania de la Mare de Déu dels Desemparats, 15 figurants i un elenc de prestigioses veus del repertori alemany, que encapçala el baríton suec Peter Mattei, intèrpret de referència del paper protagonista en el pla vocal i escènic, juntament amb la sopra tenor britànic Christopher Ventris (Tambor major).
La producció de 'Wozzeck' que presenta Les Arts aquest 26 de maig vinent està considerada per crítica i públic com una de les posades en escena més celebrades de l'òpera. El treball de Kriegenburg va rebre, en la seva estrena a la Bayerische Staatsoper de Munic, qualificatius d''obra mestra', 'sobrecollidora' i 'capaç de treure l'alè'.
Escenografia
Desafiant des del punt de vista vocal i musical, l'estrena de 'Wozzeck' a València suposa també un dels reptes tècnics més importants en la història de les Arts.
Quatre camions tràiler han estat necessaris per portar les 20 tones de material necessari per al muntatge, que, entre altres elements, inclou una casa penjant de 6,5 tones, per a la qual s'ha desenvolupat un projecte d'enginyeria dissenyat ad hoc. La casa disposa, a més, duna instal·lació elèctrica completa per a la il·luminació escènica.
Per al seu moviment, s'utilitzaran 28 vares i quatre motors puntuals, tots perfectament sincronitzats. El pes total de la casa i l'aparell de vol eleva a 8,3 la quantitat total de tones a l'aire. Es tracta de la primera vegada que un muntatge a Les Arts inclou un element suspès d'aquesta magnitud.
Així mateix, l'escenari de 'Wozzeck' estarà cobert per una làmina d'aigua de 450 metres quadrats, que obliga a un increment i seguiment tant dels protocols de seguretat a la feina, com en l'atenció i cura de les instal·lacions i també dels elements d'utilleria i vestuari.
Més de 40 tècnics treballaran durant cada representació, entre els quals destaquen els 19 professionals necessaris per a la realització de les nombroses caracteritzacions especials que necessiten aquesta òpera.



