Orquestra de la Comunitat Valenciana

L’Orquestra de la Comunitat Valenciana, conjunt titular del Palau de les Arts Reina Sofía, està integrada per músics internacionals seleccionats personalment pel seu director musical fundador, Lorin Maazel, el qual va liderar la formació entre 2006 i 2011. En este període, l’OCV, galvanitzada per Maazel, s’ha situat entre els conjunts més ascendents del panorama internacional, i ha sigut elogiada per públic i crítica com “una de les millors orquestres sorgides en els últims anys”.

La comesa fonamental de la formació és atendre l’orquestra en la temporada operística del Palau de les Arts. Davall la batuta de Lorin Maazel, l’orquestra ha polit la seua tècnica i s’ha convertit en un conjunt versàtil capaç d’abordar partitures complexes i de molt diversos estils, com Don Giovanni, Madama Butterfly, Turandot, Carmen, Simon Boccanegra, Luisa Miller, Don Carlo, Parsifal, La traviata, Cavalleria rusticana, La vida breve, Aida i 1984. En 2011 l’israelià Omer Meir Wellber va assumir la titularitat de l’Orquestra de la Comunitat Valenciana.

El mestre Zubin Mehta, com a president del Festival del Mediterrani, ha mantingut també una estreta vinculació amb l’OCV des de la seua creació, i l’ha dirigida tant en òperes (Fidelio, Turandot, Der Ring des Nibelungen, Salome, Carmen, Tosca, Don Giovanni, Il trovatore, Medea, Tristan und Isolde i La traviata) com en concerts.

Els dos cicles de la molt celebrada Tetralogia de Wagner han consolidat el prestigi internacional de la jove però ja sòlida orquestra. A la ductilitat per a l’òpera, afig, a més, la brillant personalitat per a afrontar ambicioses partitures del repertori simfònic, com les simfonies número 2, 3 i 4 de Mahler, Rèquiem de Verdi, Simfonia Fantàstica de Berlioz, Missa Glagolítica de Janáček, Heroica de Beethoven, Simfonia número 8 de Bruckner o La consagració de la primavera de Stravinski.

La presència d’altres grans figures de la direcció orquestral contemporània, com Riccardo Chailly, Andrew Davis, Valeri Guérguiev, Gianandrea Noseda o Georges Prêtre, i la seua activitat en el mercat discogràfic contribuïxen a fixar l’Orquestra de la Comunitat Valenciana entre els projectes simfònics més exemplars i dinàmics de l’actualitat.