
Òpera en tres actes · Música de Henry Purcell · Llibret de Nahum Tate, basat en la seua tragèdia Brutus of Alba, or The Enchanted Lovers i en el cant IV de l'Eneida de Virgili · Estrena: Chelsea (Londres), 1689, escola femenina Josias Priest.
|
Director musical |
Dido |
Nova producció
Palau de les Arts Reina Sofía
Orquestra de la Comunitat Valenciana
Cor del Centre de Perfeccionament Plácido Domingo
Juan Luis Martínez, director
9, 11 maig 2012 · 20.00 h
13 maig 2012 · 19.00 h
Teatre Martín i Soler
S I N O P S I A R G U M E N T A L
ACTE I
Cartago. Palau de la reina Dido. Enees, valerós heroi troià i fill de la deessa Afrodita, s'ha refugiat en la cort de Dido després de la caiguda de Troia, quan fugia cap a territori italià, on el destí diví havia determinat que establira la seua nova nació. La reina Dido està de dol després de la pèrdua del seu espòs, a la memòria del qual ha promés fidelitat. No obstant, la seua confident Belinda l'anima perquè accepte l'amor que li professa Enees, ja que veu en ell el company ideal per a la sobirana. L'aliança d'ells dos consolidaria el poder de Cartago i contribuiria a fer renàixer algun dia l'esplendor de Troia. Els cortesans, contagiats per l'optimisme de Belinda, exalcen amb càntics la futura unió de Dido i Enees. Quan este fa acte de presència, la reina de Cartago l'acull amb sincer i profund amor, davant del goig de la seua cort.
ACTE II
Gruta de les bruixes. La Fetillera invoca les bruixes per a ordir juntes la fi de Dido i del seu regne. Per a aconseguir el seu propòsit, fan un conjur per mitjà del qual l'esperit de la Fetillera, en forma del déu Mercuri, s'apareixerà a Enees i li ordenarà que abandone Cartago. Conclòs l'aquelarre, les malignes es dissolen en la gruta, no sense abans invocar una tempestat que arruïne el dia a Dido i Enees.
Bosc pròxim al palau. Els enamorats disfruten d'una agradable jornada de caça fins que Dido advertix la sobtada aparició de núvols i rellamps. Belinda apressa la seua reina a tornar immediatament al palau per a resguardar-se de la tempestat. Enees, que va darrere del seguici de Dido, és sorprés enmig de la pluja per l'aparició del fals Mercuri, el qual l'exhorta, per orde de l'irat Júpiter, a partir eixa mateixa nit per a complir la seua missió de reviure l'esplendor troià en terres italianes. Obligat a acatar els designis divins, Enees es lamenta per la desolació en què sumirà la reina després d'anar-se'n, de la qual cosa culpa els déus.
ACTE III
Al port de Cartago, Enees i els seus mariners es preparen per a salpar. Les bruixes es donen cita en el lloc i es jacten de la seua victòria, mentres anuncien que també Enees serà víctima de les seues maldats durant el viatge. Arriba Dido acompanyada de Belinda. Enees vol exculpar-se amb l'argument del decret diví. Però Dido no vol sentir més explicacions. El simple fet que ell s'haja plantejat abandonar-la li ha destrossat el cor. Després de la marxa d'Enees, la desgraciada reina se suïcida. En una atmosfera de serenitat, els cupidos lamenten la seua mort.





